Vind et kunstværk til 5000 kr, skriv dig op på vores malingliste

Close
Debat om udsøgning af kunstnere - feedback søges   - MyArtSpace - Online galleri, Se det flotte
kunstvæggen

ArtExclusive

Udvalgte kunstnere

Kunstnerartikler

Lærreder
Rammer




Annoncer



Dine værker fortjener opmærksomhed!

Ja tak!

Del dine værker og bliv set. Meld dig ind i Danmarks største kunstfællesskab med 8937 kreative som deler deres passion. Kom med i fællesskabet, det er helt gratis.

- Debat om udsøgning af kunstnere - feedback søges
 Alle Forums
 Kunstner til kunstner
 Debat, snik snak og opslagstavle
 Debat om udsøgning af kunstnere - feedback søges

 Print venligt
Forrige side
Forfatter Forrige emne Emne Næste emne
Side: af 3

1234

157 indlæg

Skrevet - 08 February 2012 :  15:19:46  Vis profil
Du foreslår altså en form for begrebsafklaring? Det skulle der ikke være problemer i.
Og ja "Den frie fugl" er en meget løst defineret størrelse. Det vil være meget vigtigt, at vi laver lige præcis så mange kategorier, at der den åbne kategori ikke bliver større end de andre og at der ikke bliver så mange kategorier at det bliver uoverskueligt.

Vi kunne jo også arbejde med en timetals-kategori hvor man angiver hvor mange timer man arbejder med kunst i løbet af en alm. uge. Og noget om man ser sig selv som "glad" amatør eller seriøst arbejdende og på vej frem. De kunne evt. supplere de allerede nævnte kategorier der fokuserer på cv'et.

Knud

MyArtSpace.dk
ArtBazar.dk
href="http://KunstnerKontakt.dk">KunstnerKontakt.dk
ArtExclusive.dk
href="http://nemmehjemmesider.dk">NemmeHjemmesider.dk
Gå til toppen af siden

Per Corell

526 indlæg

Skrevet - 08 February 2012 :  15:30:17  Vis profil
Hej, jo jeg er sikker på at I med brugernes respons vil finde den rigtige model, jeg ville blot pege på den fare jeg synes der er fordi malerfaget i den grad er vokset med både glade amatører og sandelig osse med tallentfulde glade amatører. Om I så vil gradsdele området eller indføre nivouer, er nok en farlig overvejelse der både kan tales for og imod, for som jeg opfatter det, er det jo et rent tilfælde om hvem der bliver rig og betømt i medie verdenen.

Alligevel tror jeg man skal være opmærksom på hvordan de dygtigste kunstnere føler en stor ærbødighed overfor deres eget og andres virke. Man går jo ikke ud og proklamerer sig selv som en genial nyskabende maler lærling eller maler mester --- det er jo den slags ting der netop er typisk for de bedste at det må være andre og ikke dem selv der vurderer hvad der alligevel oftest netop er beregnet på at give andre en oplevelse.

Så sammenblandingen af amatører og mere profesionelle, synes jeg kun er god for så ka vi på stedet sammenligne og danne vores egen mening, upåvirket af trends og selvudnævnte autoriteter..
Gå til toppen af siden

HELLE D

3 indlæg

Skrevet - 08 February 2012 :  23:04:44  Vis profil
Jeg er FULDSTÆNDIG enig med Lindehøj! Og så har Silverscreen en pointe - al den selvudnævnelse er svær: du kan opleve en kunstner med det vildeste talent, som aldrig ville betegne sig selv som professionel og du kan have den fuldstændige amatør, som vil udråbe sig selv som det største talent.... hvad kan du så bruge disse kriterier til i praksis? Det afhænger af øjnene der ser...Hvad får du ud af et fællesskab for ex. kunstnere der har deltaget på censurerede udstillinger eller ex. kunstnere der maler som hobby - er man så pludselig "ligesindede"? Måske på nogle facts omkring kunsten men er det ikke netop så i andre grupper, end den du selv befinder dig I, du skal søge selskab eller hvad det nu er, du søger...? - eller? -jeg ved det ikke! Kan ikke helt se formålet...andet end selvfølgelig hvis man rent geografisk ønsker at finde nogle fællesskaber...Jeg vælger stadig "De frie Fugle"... fantastisk betegnelse!
Gå til toppen af siden

1234

157 indlæg

Skrevet - 09 February 2012 :  00:17:52  Vis profil
Helle D: formålet er, at I lettere kan finde andre som dyrker kunsten på samme interesseniveau som dig selv. Og det kan også være geografisk.

Det er ikke nogen nem opgave at opstille disse kriterier. Det jeg tænker er dog at de ikke skal gå på din egen subjektive vurdering af evner - men på noget mere objektivt.

Det er muligt at der er nogen, der klatter med farverne engang imellem og er ekstremt talentfulde og ikke behøver at øve sig. Jeg vil dog gætte på at det er et fåtal, der er så snydeheldige.

Dog kan man rent objektivt sige noget om en persons ambitionsniveau, ved at måle på hvor meget tid vedkommende bruger på det.

Objektive parametre kunne også være noget med hvor man har udstillet, om man er uddannet og den slags.

Som skrevet tidligere bliver det ikke noget med A og B-lister, men en dynamisk søgefunktion, hvor I kan sortere efter de parametre, som I selv mener er relevante.

Mht. kvaliteten tænker jeg at vi bruger brugernes vurderinger som er angivet via feedbacksystemet. Det er næsten den eneste måde vi kan lave en sortering ud fra det.
Knud

MyArtSpace.dk
ArtBazar.dk
href="http://KunstnerKontakt.dk">KunstnerKontakt.dk
ArtExclusive.dk
href="http://nemmehjemmesider.dk">NemmeHjemmesider.dk
Gå til toppen af siden

Knud Larn

74 indlæg

Skrevet - 09 February 2012 :  10:48:30  Vis profil
Jeg er så ikke enig her. Kvalitetskravet er præcis så nemt i kunsten som alle andre steder i samfundet. Vi sætter ikke en kirug til at skære i os uden at han/hun har den fornødne træning og uddannelse (se bare på de aktuelle sager med én der smuttede igennem på et hul i hegnet og skamferede en række kvinder). Det samme gælder håndværkere og alle andre funktioner i samfundet. Også vi i kunstens verden har nogle bestemte uddannelser der er generelt anerkendt som kompetencegivende, og vi har en lang række årlige udstillinger hvor dem der vil være andet end glade amatører skal male sig igennem et nåleøje, der udelukkende ser på kvaliteten. For netop at undgå nepotisme i personrelationer og i stilarter, skifter vi løbende disse censorer ud. Derved får alle en fair chance for at bevise sig i løbet af f.eks. en femårig periode.

Så at stille krav om at have én censureret udstilling er et helt naturligt krav i vores branche for at adskille de glade amatører fra dem der vil være kunstnere og bygge et liv på det. At stille en yderligere kategori om man kan være medlem af BKF som øvre ramme, adskiller dem der rent faktisk har brugt deres liv på kunsten, fra dem der begyndte med at ville med den første censurerede, men ikke havde talent nok der pressede sig på til at fortsætte da det blev svært.

Tre kategorier er alt der skal til, og det er de SAMME kategorier som bruges i gallerier, på de offentlige udstillingssteder, af kritikerne, osv.
Gå til toppen af siden

Per Corell

526 indlæg

Skrevet - 09 February 2012 :  11:42:36  Vis profil
Hej.
Det er dejligt at du svarer med de relevante emner K. alligevel provokerer du mig en smule.
For selvom jeg tilbragte 4 år på akademiet og havde 5 ophold ved statens værksteder for kunst tæller det kun til en amatør status og det tiltrods for at mit arbejde dengang var vældigt kendt indenfor cirklerne -- det er det vel når man på det tidspunkt evner at kombinere innovation med håndkraft og design. Og af de studerende jeg havde kontakt med eller havde projekter sammen med, er det vist en enkelt eller to der stadie kalder sig arkitekt eller overhovedet fuldførte. Efter 4 år hvor jeg ikke var indskrevet som studerende, men havde goodwill til at opføre mig som en, fordi jeg viste resultater langt over hvad uddannede kom op med, gad jeg ikke mere akademiet og alle de sociale pingvin buk, men opnåede øverste trin på stigen 5 gange i træk i en 8 årig periode --- men det tæller intet K. For måske forstår du at det ka være hip som hap hvilken linje man vælger på akademiet, men i sidste ende falder folk som undertegnede udenfor og har intet til sit CV. for når det så når til medlemskaber af divers foreninger hvor et afgangsprojekt er første kriterie , --- Jamn da jeg fik lov til at bruge akademiet var det en 4 plads i en kæmpe konkurence sammen med et par anden års studerende, der gjorde at jeg fik lov og den 4 plads ligger i den forkerte ende til at jeg ka påstå at det er min afgang --- og selvom adskillige profesorer og undervisere holdt hånden over mig i den tid, var de interne stridigheder alligevel så fyldt med permafrost, at jeg var lykkelig for at slippe ud på statens værksteder.
Så Knud, jeg tror ikke rigtigt på de akademiske målsætninger, og vil ikke annerkende, -- slev om jeg ved det er som at bruge skyklapper, men jeg vil ikke annerkende de akademiske målsætninger for de udelukker altså noget de alligevel forsøger at beskytte, når det en sjælden gang opstår.

Vi ka nemt blive enige om at der er forskel på folk, at der vurde være en måde at måle alvoren i ens eget arbejde, -- men jeg synes ikke et system der befordrer nepotisme er det bedste. Selvfølgelig er jeg ikke objektiv her, men når jeg oplevede hvordan jeg måtte fremvise det ene efter det andet nyskabende resultat for at beholde en stol som enhver arogant førsteårs kunne og gjorde, bede mig forføje fra fordi han eller hun sku bruge den computer jeg lige havde fået op og køre, når andre ku opnå særbehandling uden de egentlig havde evner, for at undgå at mine modeller fik støtte -- så har man lært tilstrækkeligt om hvor skitofren hele holdningen til selvlærte faktisk er indenfor akademiet ; man ka lige præcist blive annerkendt hvis man kan nogle ting som underviserne finder for kompliceret -- men man bliver sandelig også mindet om at i forhold til en førstårs studerende, har man ingen krav på respekt, ---- næ, man ka sørme blive vaccineret i en tidlig alder mod de ting.

Du må huske Knud, at jeg sad og programerede 3D programmer først i 90'erne hvor jeg interpolerede mellem 3D objekter, jeg skrev programmer til udfoldning af dobbelt krumme overflader, fik præmier i store arkitekt konkurencer og ku tegne og kendte alle manualerne udenad. ---- hvad var så årsagen til at jeg ikke ku drive det videre mon ? Jo det var at jeg ikke ku søge optagelse i inder cirklerne og det gælder stadig alt hvad der hedder selvlært uanset resultater.

Så min mening er at vi her har et unikt socialt fælleskab og det er da helt naturligt hvis nogle vil skrive "medlem af XXX" i deres C.V. Det er helt fint for mig, men at det skulle være et fortrin i dag forstår jeg ikke, ikke med så stor en tallent masse man ser her. Jeg synes osse det er et fælleskab hvor en stor del en gang om året spinkler sammen til nogle begivenheder vores proselytter sætter sammen med stor opfindsomhed, --- men jeg har svært ved at klare når der de to sidste dage dukker rovdyr op, altså af samme type som "konkurence rytterne" jeg oplevede på akademiet, folk vi ser en gang æde hele kagen og derefter aldrig ser mer.
Gå til toppen af siden

HELLE D

3 indlæg

Skrevet - 09 February 2012 :  14:24:22  Vis profil
Silverscreen er det bedste eksempel på at alle de kriterier ikke holder. Skulle man så ikke også have et kriterie, der hed "solgte værker"? hmm... I øvrigt ville jeg til enhver tid vælge en murer med 30 års erfaring uden svendebrev frem for en nyudlært, en kirurg der har foretaget 1000vis af operationer frem for en professor der kan tingene i teorien - og en fotograf der kan fremvise fremragende billeder frem for fotografen med papirer på uddannelsen... med fare for at ryge lidt af sporet her.... Men helt fint for mig, hvis man vil lave en gruppe for "ligesindede" med ex. censurerede udstillinger på cv'et. Blot man OGSÅ har muligheden for at forholde sig helt neutral, hvilket Knud jo lægger op til.

Blot lige et praktisk spørgsmål. Hvis vi nu siger, vi har to malere som umiddelbart ville være "ligesindede" pga. deres kunst - deres udtryk, personlighed osv. - så de burde mødes her på sitet. Den ene har krydset af i feltet med "professionel med ambitioner" og den anden har krydset af i "hobby-kunstner"... vil disse så ikke ende i to forskellige grupper, hvor disse x netop vil være hindringen for at netop de to personer kan mødes? Eller ville man så kunne mødes på andre parametre?
Gå til toppen af siden

1234

157 indlæg

Skrevet - 10 February 2012 :  00:11:26  Vis profil
Det er sandelig et spændende emne og en sværere debat end jeg havde forudset. Jeg må i øvrigt rose den gode tone trods uenigheden! Den er desværre ofte det første offer når debatterne ruller på nettet. Tak for det.

Lige nu vil jeg kun kommentere på Helles oplæg da jeg skal tænke lidt mere før jeg kan finde en god løsning på de andre.

Jo Helle. De kan godt mødes trods forskellene. Det er så at sige op til dem selv.

De skal rigtig nok krydse af i nogle kategorier men de bliver ikke sat i en gruppe. Det vil fungere ved at man laver en udsøgning ud fra en række parametre hvor man selv bestemmer hvad der er vigtigt.

Hvis du fx er ligeglad med cv'et men kun er interesseret i geografien nøjes du med at søge på det. Så hvis man skulle tale om grupper i denne sammenhæng, kan man sige at de er de dynamiske og opstår i øjebliket ud fra dine egne søgekriterier og ud fra hvad brugerne selv har oplyst om sig selv.

Knud

MyArtSpace.dk
ArtBazar.dk
href="http://KunstnerKontakt.dk">KunstnerKontakt.dk
ArtExclusive.dk
href="http://nemmehjemmesider.dk">NemmeHjemmesider.dk
Gå til toppen af siden

2 indlæg

Skrevet - 10 February 2012 :  22:25:07
Jeg mener bestemt det ville være anvendeligt. Man kan holde lidt bedre styr på det hele, men jeg har dog stadig på fornemmelsen, at man igen ville få en rangorden, jeg tror det er lidt umuligt ikke at få det :-)

Anna Gardel
Gå til toppen af siden
Side: af 3 Forrige emne Emne Næste emne  
Forrige side

 Print venligt
Spring til:
Snitz Forums 2000