95 % af vores kunder anbefaler NemmeHjemmesider for brugervenlighed og god support! Klik her og prøv helt gratis...

Farverivning – at blande sine farver selv.


af Bruno MacDonald 17-02-2011 Vist: 19202 gange.

Vores maling består jo, i princippet, af et pigment og et bindemiddel. Pigmentet er farven og bindemidlet er limen, som holder farven fast på lærredet.

 

I købefarver er der endvidere tilsat forskellige fyldstoffer. Det kan være ting, som giver en mere ønsket konsistens, giver bedre lagerbestandighed eller halv eller helgennemsigtige stoffer, som strækker farven og gør malingen billigere.

 

I købefarver blander man  ofte flere forskellige pigmenter sammen, for at tonen altid er den samme (der er f.eks ca. 10-12 rene koboltblå hos min forhandler).

 

Jo færre forskellige pigmenter og jo færre fyldstoffer, jo klarere er farven og vil man som jeg helst have sine farver klarere og mere sprudlende end lige fra tuben, ja så må man rive selv.

 

Normalt, når man taler om farverivning, mener man oliefarve, men der er intet til hinder for at man river i akryl eller andet bindemiddel, jeg vil dog her holde mig til olie for overskuelighedens skyld.

 

Når man river en farve, handler det om at få blandet olie og pigment så godt sammen at olien ligger rundt om alle de enkelte farvekorn og måden man gør det på er lidt samme princip, som hvis man støder sine krydderier i en morter.

 

I stedet for en morter bruger man bare en glas eller stenplade og en løber.  Jeg bruger en marmorplade fra et cafebord, jeg engang fandt.

 

En løber er et stykke glas, som er planslebet i bunden. Det er et noget kostbart stykke værktøj, så start med en lille - og hvis farverivning er noget for dig, vil det være en god ide at opgradere til en helt stor.

 

Min har været en tur på gulvet, så den er blevet lappet lidt. Først blander man olie og pigment løseligt med en kniv - der skal så meget olie i at pigmentet bliver fugtigt, men ikke vådt.

 

Så stiller man løberen oven på malingen og kører med løs hånd rundt i cirkler.

 

Når malingen er spredt godt ud, skraber man løberen ren, samler malingen på midten og gør det igen – og igen, til man kan se at blandingen er nogenlunde jævn.

 

Konsistensen skal være som blødt smør, er det tykkere, så tilsæt lidt olie, er det tyndere, så lidt pigment. I Peder Halds bog ”maleriets teknik” er opført hvor mange procent olie de forskellige pigmenter skal have. (der er stor forskel, fra 9% til 140%, så start med pigment og dernæst tilfør olie!)

 

Der er en del forskel på konsistensen af de forskellige pigmenter i olie. Nogle bliver lidt ”lange i det”, her kan man arbejde en dråbe vand ind i malingen, det hjælper lidt på konsistensen.

 

Der er også stor forskel på hvor hurtigt de forskellige farver tørrer. Pigmenter, som indeholder mangan eller kobolt (eller bly) tørrer hurtigt (manganviolet, rå og brændt umbra, koboltblå og koboltviolet) andre, som kraplak og sodsort, meget langsomt.

 

De fleste andre farver ligger i midten. Hurtigt er 1-2 dage i linolie, langsomt er 14 dage.

 

Jeg gør det at jeg river de hurtigt tørrende i valmueolie og de andre i linolie og tilsætter kobolt tørrelse til de langsomt tørrende

 

Linolie gulner, så i hvid og i blå farver bruger jeg valmueolie som gulner noget mindre, men valmueolie tørrer også langsommere end linolie, så her tilsætter jeg også tørrelse.

 

Specielt når man river i akryl, kan det være svært at gøre nogle pigmenter våde. Hvis man tilsætter en dråbe sprit går det lettere.

 

Der er forskellige tilsætningsstoffer og olier, som gør livet lettere for en farveriver, men det må komme i en eventuel del 2.

 

Jeg har revet mine egne farver i  omkring tyve år nu og har opbygget mine egne tricks og særheder, så hvis behovet er der kan der komme en udgave for øvede J

 

God fornøjelse

Skriv en kommentar

Du skal være logget ind for at kunne skrive en kommentar.

Tidligere kommentarer

Karin Waldhausen

Kære Bruno

Mange tak for denne beskrivelse. Jeg ville sætte stor pris for en no.2 for øvede. Og ja, Peder Halds bog om oliemaleri er et must for oliemalere. Jeg fandt min billigt antikvarisk på nettet for nogle år siden.

VH Karin


20 February  2011

zariahmauricio
Cyan is a blue that tends somewhat toward the green side of the shading wheel. Blending it with a hot pink would create a violet shading. Pink is comprised of red and white. The dark would connect with the white to make dim. So what you would have is a light, dull red. Blend increasingly dark into it and you would approach the mauve family. http://www.australianessay.com/do-my-difficult-assignment
16 January  2019

ankie147
This is main concept which is very important to follow and lots of relevant hints you can match with the settings windows 10. If you want to open of your computer then you need to read about the outlook sync settings windows 10. Some possible things are also connected with it.
29 January  2019

henryjones147
These art is awesome.. I have seen many in my life but this is beyond any of that. marketing dissertation writing | writing a dissertation literature review | Dissertation Proposal Services
27 May  2019

JoeNelson
wiki.
28 May  2019

Grete
Tak for en fin beskrivelse, det er noget jeg kan bruge i mit fritidsarbejde. Men ikke som mit erhverv som kørelærer i MC kørekort
17 June  2020

Lav din egen hjemmeside med NemmeHjemmesider.dk

Gitte fra sønderjyskhundeklip.dk "Jeg er utrolig imponeret over jeres utrolig gode service"