På foto 6, 7 og 8 har jeg påsat et nærfoto af medajlerne og begyndt at male dem på. Det nemmeste ville nok være at tage en blød kridtblyant og tegne dem ind først, for det kan man viske ud med fingrene eller male over.
Foto 6
Foto 7
Foto 8
Foto 9
Foto 10
Foto 11
Foto 12
I stedet må jeg nu - som vist på foto 8 - tage en vatpind og fjerne malingen, for jeg kom til at placere dem skævt i forhold til hinanden. Mine vatpinde er uundværlige (og jeg er IKKE sponsoreret af nogen) :-) Så er skødets maling så tørt, at jeg kan begynde at male pynten på -( foto 9.)
Nu begynder det at ligne noget (foto 10) , - men det er stadig alle detaljerne, der afgør et maleris kvalitet af denne genre. De begynder at tage form på foto 12.
Frimureren ønskede sit skjold malet ind på maleriet, så det har jeg valgt at sætte i øverste venstre hjørne for at holde balance i billedet (foto 11).
Det kan være meget risikabelt at indsætte et så farverigt skjold som dette, så for at sikre en vis harmoni i billedet, har jeg sørget for at den røde bundfarve går igen to andre steder - nemlig i den ene medalje på brystet samt blandet op med den bordeaux farve allernederst i højre hjørne.
Nu nærmer maleriet sig en slutning, så det er nu, alle detaljerne skal gåes igennem: lidt hvidt inde i guldet, lidt "strammen op" på skyggerne i rosetterne etc. etc. (foto 13)
Til sidst står så det (næsten) færdige maleri i al sin glans - det mangler nu kun at få skrevet navnet på guldklipsen (men denne skal være helt tør, for at jeg kan udføre så detaljeret et arbejde) - og sidst men ikke mindst en god gang lak.
Jeg har prøvet forskellige typer lak, men jeg synes dog, at skal der en tyk "klassisk" gang lak, så fungerer det bedst med en, man selv påsmører med en pensel, selv om det unægteligt er noget nemmere at spraye det på.
Så nu må jeg vente i mindst en uge for at sikre mig, at alt er tørt, og så glæder jeg mig ellers til at skulle afsløre den - indrammet i guld - i Frimurerlogen om ikke så længe.