Forfatter |
Emne |
|
Per Corell
526 Indlæg |
Skrevet - 23 February 2012 : 13:24:53
|
Jeg har fra starten her, været positivt indstillet overfor lærredstryk. Det er nemt, pænt, -- ja resultatet bliver faktisk mere profesionelt, jeg er fri for at indramme og grunde lærredet, og måske det vigtigste -- det er nemt at prissætte. Samtidig er det et dejligt alternativ hvis ens håndmalede stykker er oppe i en pris så den kundekreds der var målet, ikke mere ligger inde for prisen på et håndmalet billede. Men hvordan ser I andre på dette, Jeg vil gerne have mulighed for at tilbyde et godt motiv til det publikum som ikke har råd til de håndmalede stykker og i grunden synes jeg de digitale tryk, passer fint med tiden, -- at jeg samtidig undgår alt det jeg helst vil undgå, altså hele salgs mekaniken og det manuelle forberedelses arbejde, er jo en dejlig sidegevinst. Hvor mange vil i dag foretrække et håndmalet billede fra en nummereret serie, når samme motiv også nummereret tilbydes til en langt lavere pris. |
|
Bugger
27 indlæg |
Skrevet - 26 February 2012 : 21:25:25
|
JEg syntes det er svært at give min mening helt til kende, før jeg har set dine lærredstryk "live". Men mit første indtryk er at jeg ikke selv ville gøre det......et maleri er et maleri og et tryk er et tryk, jeg syntes umiddelbart det kommer til at minde mig om nogen af de malerier, der kan købes i Ikea og andre steder, der er lavet rigtigt mange og kan købes til ingen penge. Omvendt kan jeg også sagtens forstå at du vil lave din kunst, så den er til at betale, selv for folk der ikke har så mange penge, men alligevel har en interesse i god kunst. Selv har jeg gjort det at jeg med et af mine oliemalerier har fået lavet et print hos Fluxprint. Jeg kan ikke helt forklarer de tekniske detaljer, men det er på noget bomuldspapir og i en sådan kvalitet at det ligner et tryk. Dem kan jeg sælge til en noget billigere pris end et maleri, og jeg laver dem ikke i større oplag end 10 stk, så bliver de nummereret og underskrevet, og kan vel kaldes halv unik. Måske er det lidt det samme som du gør....og som jeg skrev i starten jeg vil ikke komme med en dom over dine lærredstryk når jeg ikke har set dem "live". MVh Bugger |
|
|
Knud Larn
74 indlæg |
Skrevet - 28 February 2012 : 09:01:20
|
Et eller andet sted er du vel samme sted henne som grafikken? Her plejer man jo at sige at prisen for et stykke grafik er prisen på originalmaleriet det kunne have været, divideret med antal af kopier. Dvs (antal cm2 gange din faktor)/antal tryk = salgspris i kr. Fotograferne gør det samme, laver en limited edition og dividerer originalprisen med antallet. Såvidt det kommercielle.
Med kunstnerhatten på rummer trykket/multiplikationen jo mulighed for at komme meget bredere ud med hvert enkelt motiv - forudsat at du sælger dem - ikke kun pga prisen der kan ramme en bredere målgruppe, men også ofte størrelsen (grafik, foto, og andre slags tryk er ofte ikke 200x250cm) der passer ind flere steder.
Endelig selve det numeriske. En maler kan producerer et max omkring 10-15.000 originalværker på et langt liv, dvs kun ramme ca 0,5% af alle danske boliger. Her bliver trykket vældigt interessant som middel til at nå flere end det ellers er fysisk muligt…
I vore dage har vi også det digitale tryk at arbejde med - for mig at se er det blot endnu en slags grafik - og der er samme krav til materialernes bestandighed (så farven ikke falmer, trykket ikke slides af, papiret ikke smuldrer, etc). Plakater der reproducerer kunst har jo længe været digitaltryk nu - og dem køber folk stadig i stor stil…
|
|
|
KarinaG
2 indlæg |
Skrevet - 13 March 2012 : 12:27:38
|
Jeg synes det er HELT fint med grafiske tryk. Såfremt de er nummererede og "pladen" destrueres efter fx. 25 tryk. Dette er meget anvendt inden for den akademiske verden. Priserne varierer, men ligger aldrig lavt. Lærredstryk er ligeledes godkendt såfremt det fremgår at der er tale om et tryk og ikke et originalt værk. Personligt er jeg tilhænger af originale malerier tematisk kombineret med grafiske/litografiske tryk. Det giver en skøn kunstnerisk blanding og en god oplevelse ved udstillinger. Se fx. Mila Furstova/latest works (http://www.furstova.com)- Suverænt. Mange hilsner KarinaG |
|
|
|
Emne |
|
|
|