Forfatter |
Emne |
|
miles
2 Indlæg |
Skrevet - 11 February 2012 : 07:54:58
|
Hej med alle jer herinde :-)
Jeg vil bare lige spørge, om der er nogen af jer, der har erfaringer med den side der hedder kunstnerkontakt, her på myartspace?
Og i så fald, får man nogle henvendelser, og kan det i det hele taget betale sig???
Mange hilsner og god dag fra Camilla (miles art) |
|
Knud Larn
74 indlæg |
Skrevet - 14 February 2012 : 09:51:55
|
Hej Camilla!
Jeg kan ikke give dig en statistik. Jeg var for første gang med i januar udsendelsen, så det er alt for tidligt for mig at spotte evt reaktioner. Jeg kan se at min hjemmeside http://knudlarn.dk er blevet ramt tæt i februar md, men det kan jo også være folk fra de 4 samtidige udstillinger jeg har her i februar. Who can tell? MAS selv har et regnskab på siden for Kunstnerkontakt som går på at de udfører samme arbejde som du ellers skulle have gjort. For at de regnestykke skal gå op skal du jo rent faktisk ville gøre arbejdet selv, ellers er der jo ikke penge at spare :-)
Bemærk dog: Jeg synes dog det er vigtigt at fortælle dig (hvis ikke du allerede ved det) at kunstforeninger fungerer lidt anderledes end andre kunder:
De har en sæson / et helt års udstillinger de skal planlægge. Så der er fyldt op på deres væg - hele tiden. Derfor er de ofte i meget god tid (de gode og store steder ihvertfald).
Derfor får man altså ikke instant satisfaction her. Man indgår istedet i puljen til NÆSTE planlægningsperiode. Den kan være i næste kvartal, eller først engang til næste år.
En god regel: Det er en GOD regel at sende sine ferniseringsindbydelser til PRESSE, Kunstforeninger, og gode kunder - og så spise alle andre af med online invitationer - hvis der er en økonomisk udfordring i at nå alle. For pressen skriver om det der er på skrivebordet (de tager meget sjældent udenfor Valby bakke), kunstforeingerne gemmer kortet (og dermed billedet og kontaktoplysningerne) i mappen til næste planlægningsmøde, og de gode kunder føler sig VIP behandlet blot fordi de har købt et billede. Over tid kan det få dem til at købe et billede mere og anbefale dig til vennerne.
Så MAS´arbejde med kunstnerkontakt overfor alle landets kunstforeninger (jeg købte fx hele pakken) er et ret så langsigtet arbejde for at få kunstforeningsudstillinger i 2013-2016. For mig er det et supplement til alt det andet reklamearbejde, og faktisk ret så billige annoncekroner når det kommer til det.
Lidt Statistik: Lad os lave lidt hurtig statistik: Med 679 kunstforeningsudstillinger om året samlet set - og med os godt og vel 10.000 udstillende kunstnere i Danmark pt, kan du jo hurtigt regne sandsynligheden ud for at få en enkelt udstilling:
Nu er alle kunstnere jo ikke lige attraktive - hvis der skal vælges mellem Kvium eller Camilla, fx? Så lad os sige at top 100 har lige så stor chance som de næste 1000, som igen har lige så stor chance som resten (8900 kunstnere).
Med de odds får Top 100 hver 2 årlige udstillinger, blandt de næste 1000 får hver 4. een udstilling om året, og hernede blandt os får hver 40. af os (8.900 kunstnere) een årlig udstilling.
Den afgørende faktor: Så reklamen for hver enkelt kunstner bliver altafgørende! MAS´tilbud er blot een af flere muligheder. Heldigvis bliver vi reddet af to ting:
- Jo mere kendt en kunstner er, jo mindre lyst har de til alt bøvlet med en kunstforeningsudstilling.
- Og, jo længere nede på bundlisten, jo mindre evne til at levere den faktiske vare (male NOK til en udstilling), til at flytte røven ud af atelieret (rent faktisk udstille et andet sted end lige ved siden af hvor man bor), og beholde overblikket over bøvlet (man skal have lidt erfaring for ikke at falde i ALLE hullerne derude!) - så også dér er et markant frafald.
Hvorfor gør vi det så? Vi gør det pga tre ting:
- du har et garanteret salg af eet værk pr udstilling. Så kan du selv regne ud hvor mange årlige udstillinger der skal være dit mål, set ift din årsproduktion :-)
- det er faktisk meritgivende at kunne dokumentere et kunstforeningssalg. Se kunstneres CV og deres "Solgt til"-liste. Det betyder noget for samlere, for kritikere, og for andre kunstforeninger.
- dine billeder bliver set af rigtig mange mennesker med vidt forskellige baggrunde; det er en meget bredere kundegruppe end den du finder i gallerierne og på udstillingsstederne. Der er altså god mulighed for at blive opdaget af et publikum som ellers ikke går på kunstudstilling.
mvh Knud
|
|
|
miles
2 indlæg |
Skrevet - 14 February 2012 : 14:37:57
|
Hej Knud.
TUsind tak for det udførlige svar. Det var pænt af dig. Det er altid godt med nogle gode råd, når man ikke er så erfaren. Jeg tror jeg vil tilmelde mig kunstnerkontakt, når min hjemmeside om ikke så længe er færdig, og så selv gøre resten. For mig handler det mest om lige nu, at komme UD med mine billeder, så de ikke bare står derhjemme. På sigt vil jeg gerne (som rigtig mange andre også vil) være selvstændig kunstner. Mit mål er ikke at nå de store "fine" udstillingssteder, men mere at komme ud til forskellige firmaer, institutioner og deslige, og også på sigt lave vægmalerier.
Mange hilsner fra Camilla |
|
|
Per Corell
526 indlæg |
Skrevet - 14 February 2012 : 18:47:50
|
Ja du har en fin måde at svare meget kontant på spørgsmålene og det er dejligt du orker at dele af dine erfaringer her. For jeg ka jo bare se på hvor meget jeg selv modarbejder mig selv ved ikke at bruge lidt tid på den nødvendige promovering. Men når man som jeg har, har rigeligt nok i bare at udforske alle de fantastiske muligheder der opstår med en smule innovativ attitude, så forstår du sikkert osse hvad det er der holder en som undertegnede tilbage. At jeg så nok ikke "har nok" i mit stakit og at stakit malerierne faktisk kun er en meget lille del af min produktion, er noget der kan nage mig, for jeg er jo nået langt længere end blot store portrætter på et plankeværk.
Men alt dette koster jo penge og jeg har jo aldrig gjort noget rigtigt for mit C.V. ---- udfra devisen om at er der nogen værdi i det jeg laver, må C.V.'et komme i anden række for jeg har trods alt noget at fylde i det, bla. akademiet og statens værksteder. Men det er nok den slags snak der ka få dig til at fortvivle, -- malere der har for travlt med at male, til at bruge tid på at udstille ; men jeg håber du forstår, at dette er en helt anden verden for mig og sikkert osse for andre der er "lisom mig", --- det er ikke fordi jeg ikke gerne ville, men det jeg kan overskue er at male, ikke at udstille eller bygge C.V.
Men det er dejligt at ku læse og lære af det du skriver. Jeg ka bare se at det er så anderledes for mig, at jeg nok aldrig vil kunne køre det selv. Så istedet bliver jeg ved med at indsende, bare ikke her i Dk. for her har malere som jeg, næppe en chance. |
|
|
Knud Larn
74 indlæg |
Skrevet - 16 February 2012 : 10:28:16
|
@Silverscreen:
Du er og bliver en unik kunstner i MAS-fællesskabet! Og det jeg skriver er jo ikke rettet mod dig, men mod dem der gerne vil gå samme vej som mig. Alt hvad jeg kan er jo at dele ud af mine tanker og erfaringer. Andre har deres veje og deres erfaringer. Hvis vi alle deler ud til dem der spørger, får de "nye" jo noget at vælge imellem...
Mht det du laver: Dét at arbejde med håndværket, skærpe ens evner, er væsentligt for alle kunstnere, også for mig. Du har så valgt at dyrke det noget mere intenst ved at fravælge alt det der "forstyrrer" skabelsesprocessen. Det bliver spændende at se resultaterne en dag!
Måske er du en slags Georgi Morandi, bare for din type maleri? Han arbejdede med sine opstillinger hele livet, udstillede aldrig og forlod aldrig sin landsby. Idag står museerne i kø for at udstille ham og hans meget lyriske opstillinger. Han nåede MEGET langt gennem fokuseringen på det ene: at male, bare male.
mvh Knud
PS Et frækt spm: Maler du personer i din teknik (stencils etc) fordi det gør "man" i street art - eller kunne du også forestille dig at male mytologiske scener, landskaber, blomster, mønstre?
|
|
|
Per Corell
526 indlæg |
Skrevet - 16 February 2012 : 13:07:34
|
Hej, -- ja MAS er gået gennem en meget spændende udvikling og til forskel fra hvordan man møder kunstverdenen, synes jeg der er begyndt at vise sig en "dybde", som går videre end de kreative frembringelser, måske kan det lykkes at flytte på den almindelige opfattelse og grænsepælene mellem det daglige og det specielle, --- De kvaliteter du kender ku jo gøre underværker for rigtigt mange mennesker som vi i dag er både selv undertrykkende og autoritetstro i en grad så vi glemmer at være kritiske.
Jeg ville helst tegne portrætter, Metoden er blot en rettesnor og jeg vælger tit at bruge dem som skitser, men på det sidste har jeg tvunget mig selv til at lade metoden vise hvad den kan alene. ---- Men så sker der bare det, at når metoden frembringer en perfekt figur, så åbner der sig bare flere muligheder. Jeg prøver at kombinere flere figurer og forstærker et udtryk hoved motivet har, pludselig viser der sig en niche med helt nye muligheder , så det er ret afslappende bare at holde sig til de kendte ansigter, det er en god måde at rafinere metoden og måske i morgen, maler jeg med en helt anden teknik, -- jeg har været en del tekniker igennem efterhånden og det store problem er netop, at meget bliver efterladt på skitse planet, for længere behøver jeg jo ikke bringe det.
Alligevel har jeg jo samlet nogen viden, og der er noget om at et galleri helst vil have produktive kunstnere. Det er vel ret naturligt for gallerierne, men det er nok noget mange glemmer, for hvis man maler et maleri over en periode på halvanden år, skal man givet gøre mere for at promovere sin kunst end hvis der bliver malet to tre billeder om dagen, --- det kommer jeg nemt op på i perioder. Men jeg må nok indrømme at en stor del af mine første Acryl billeder, er malet sådan, at jeg kunne tilbyde et rimeligt maleri til en rimelig pris. Det synes jeg nemlig osse man har lov til, for har man udviklet en flot teknik, bør man vel bruge det til at osse folk der ikke har 20 tusinde til at købe et skilderi for, kan få noget tidstypisk på væggene for en rimelig pris. |
|
|
|
Emne |
|
|
|