Vind et kunstværk til 5000 kr, skriv dig op på vores malingliste

Close
The Brick Lane Gallery   - MyArtSpace - Online galleri, Se det flotte
kunstvæggen

ArtExclusive

Udvalgte kunstnere

Kunstnerartikler

Lærreder
Rammer

Annoncer

Dine værker fortjener opmærksomhed!

Ja tak!

Del dine værker og bliv set. Meld dig ind i Danmarks største kunstfællesskab med 9148 kreative som deler deres passion. Kom med i fællesskabet, det er helt gratis.

- The Brick Lane Gallery
 Alle Forums
 Kunstner til kunstner
 Debat, snik snak og opslagstavle
 The Brick Lane Gallery

Print venligt
Forfatter Forrige emne Emne Næste emne  

Bugger

27 Indlæg

Skrevet - 18 January 2012 :  18:41:44  Vis Profil
Hejsa
Jeg er blevet kontaktet af et galleri i London som hedder The Brick Lane Gallery, umiddelbart ser deres hjemmeside fin ud og de lyder også seriøse nok, jeg tror det er et betalings galleri, men jeg ville lige høre jer andre herinde om der er nogen som kender til galleriet??
MVh
Bugger

Annette Falk Lund

41 indlæg

Skrevet - 19 January 2012 :  09:21:41  Vis profil
Jeg kender ikke dette konkret galleri, men har besøgt Agora Gallery i New York for at se hvordan de arbejder. I mine øjne er det rene pengemaskiner og jeg vil ikke anbefale den slags.
Der er ingen vej udenom den lange hårde og også sjove seje træk med at arbejde med sin kunst og bygge et netværk op.

God arbejdslyst

Annette
Gå til toppen af siden

Knud Larn

74 indlæg

Skrevet - 19 January 2012 :  12:48:26  Vis profil
Brick Lane Gallery, London
Berlin Achtzig Galerie, Berlin
MaziArt Galerie, Hamburg
Agora Gallery, New York
Kunstcentrum Galleri, Silkeborg
Galleri Munken, Nordjylland

- der er rigtig mange af dem, for de har et godt forretningskoncept: Kunstneren betaler alle udgifter (+ en profit til galleriet) for alt vedr en udstilling. Der behøves altså ikke et salg, der er overskud fra starten af. Ganske som alle de mange danske kunstmesser og censurerede udstillinger køres, for resten!

Når det er sagt så arbejder disse betalingsgallerier faktisk også rigtig godt for de penge de får, udsender reklamemateriale, pressemeddelelser, skaber events. Sørger for at sende materiale til de "rigtige" gallerier i deres område, propaganderer overfor kunstkritikere i området, etc. Aktiviteter og et drive som man jo godt kan savne lidt i de traditionelle gallerier!

Én af de store fordele ved betalingsgallerierne er at de er åbne for alle (betalende) kunstnere, her kan de traditionelle gallerier være meget mere satte i deres meninger. Så betalingsgallerier kan ofte være et springbrædt for talentfulde men oversete kunstnere (det er de succeshistorier der præsenteres af gallerierne - og de er altså ægte! Der er bare rigtig mange som ikke får succes, men blot betaler…)

Tiderne har ændret sig meget de sidste 25 år, de fleste "rigtige" gallerier er jo heller ikke rigtige gallerier mere! Der sker stort set ingen karierreopbygning og formidling op igennem hierakiet, det er - for langt de fleste gallerister - blot en skobutik hvor skoene er udskiftet med kunst. Der arbejdes på et salg, men ikke på at skabe kunstnere. Dét må kunstnere selv klare. Udstiller man fx 30 malerier á 10.000 kr, til en samlet værdi af 300.000 kr i et galleri, sælger de 25% (ikke urealistisk hvis ellers galleristen arbejder for sagen) og afleverer de typiske 50% til galleriet, har man altså langt 37.500 kr for sin udstilling. Dét er MEGET dyrere end hvad betalingsgallerierne typisk koster. Så hvem er egentlig gribbene på kunstmarkedet i dag? Det er kun karierreplejen som kan argumentere for denne høje pris i "rigtige" gallerier - og det er der kun meget få der reelt tilbyder, så…?!

Med andre ord, jeg synes ikke man kan afvise dem blankt, det kommer helt an på hvor man som kunstner står lige nu. Man skal bare være skarp på at det ikke giver merit over BKF og andre smagsdommere i kunstlivet. Det giver "kun" udstillingserfaring, kunstnerkontakter, kunder, og anmeldelser af ens kunst (for det er de OGSÅ bedre til en de "rigtige" gallerier!).

Edited by - Knud Larn on 19 January 2012 12:52:35
Gå til toppen af siden

Bugger

27 indlæg

Skrevet - 19 January 2012 :  21:33:49  Vis profil
Hej Annette og Knud

Tak for jeres svar....jeg er et langt stykke hen ad vejen enige med jer begge to.

Jeg får somregl selv dårlig smag i munden når jeg høre betalings galleri. JEg har haft oplevelser, hvor det eneste galleriet gjorde, var at arbejde på at der kom kunstnere som ville betale for at udstille, og der kom ikke et øje.

Jeg har da også haft enkelte oplevelser, hvor galleriet havde et netværk og gjorde deres for at invitere. Så for at være lidt possitiv vil jeg helst ikke skære alle over en kam, derfor startede jeg lige denne tråd, for at høre om der var nogen som kendte til galleriet.

Om jeg er blevet klogere på hvad jeg skal gøre ved jeg ikke rigtigt
Dog tror jeg ikke jeg spriger på deres januar tilbud om at leje hele galleriet til 999 pund....

MVh
Claus
Gå til toppen af siden

Annette Falk Lund

41 indlæg

Skrevet - 20 January 2012 :  23:06:48  Vis profil
Hej Knud, spændende og omfattende svar du giver, ikke uinteressant læsning at samenligne... Jeg har faktisk lige betalt nogle gebyr til Galerie Achtzig i Berlin, for at være med i deres Kunstwettbewerb. De bruger pengene til en slags fond, som kommer kunsten til gode igen.

Agora Gallery var skuffende for mig, fordi galleristen ville slet ikke tale med mig, hun mente at hun ved at jeg er god, der er ikke noget at snakke om... Da jeg kom til en af hendes ferniseringer var det fyldt med mennesker som om det var en slags socialt arrangement. Det var venner og familie fra de 10 kunstnere, der udstillede. Malerierne på væggen havde en meget lavt standard og jeg kunne simpelthen ikke se mig der.

I har ret, man skal nok se meget nuanceret på det. I næste uge har jeg et møde med Diana Achtzig fra Galerie Achtyig i Berlin. Så vil jeg fortælle om mine intryk, når jeg er kommet hjem igen.

god weekend

Annette
Gå til toppen af siden

Bugger

27 indlæg

Skrevet - 21 January 2012 :  20:06:23  Vis profil
Hej Igen

Jeg glæder mig til at høre hvad Annette siger til det tyske galleri når hun har snakket med dem....kan jo være de virker fornuftige.

MHT The Brick Lane Gallery, så skrev jeg en mail til dem som svar på deres henvendelse. De skrev jo at de mente at min kunst var "Strong enough" til en solo udstilling. JEg skrev pænt tak for deres mail, og at jeg ikke havde mulighed for en solo udstilling pt, men jeg var da meget interesseret i at høre om at være en del af en gruppe udstilling, som de også afholder. De har ikke svaret mig. Måske er det fordi der ikke er så mange penge i det for dem, ved ikke glæder mig til at se om de svarer i den komne uge.

MVh
Bugger
Gå til toppen af siden

Bugger

27 indlæg

Skrevet - 28 January 2012 :  22:26:15  Vis profil
Bare lige for at følge lidt op på den tråd jeg selv startede, så har The Brick Lane Gallery ikke svaret mig på den mail jeg skrev, hvor jeg takkede nej til at leje hele deres galleri for omkring 6000,kr. JEg spurgte dem tilgengæld om deres gruppe udstillinger og hvad det kostede, men det er de åbenbart ikke så interesseret i at svare på. JEg tror vi har at gøre med et penge galleri som ikke gør så meget for kunsten.
JEg kan ikke vide det med sikkerhed, men det er bare min mavefornemmelse.

MVh
Bugger
Gå til toppen af siden
  Forrige emne Emne Næste emne  

Print venligt
Spring til:
Snitz Forums 2000