Forfatter |
Emne |
Groth
49 Indlæg |
Skrevet - 06 November 2011 : 12:11:17
|
Hej Nu har jeg igennem 30 år malet fra tid til anden, og har igennem årene foræret et billede i ny og næ. Men de sidste 1 1/2 år har jeg virkelig haft tid til at male og brugt mange timer på det. Det har resulteret i at jeg skal udstille på min arbejdsplads kunstforening med ca. 15 billeder fra i år, men de skal prissættes, og burde måske også begynde at sælge dem. Men hvordan skal man sætte prisen, hvis den er for lav vil jeg heller beholde dem, der ligger mange timer, tanker, og stemninger når jeg har arbejdet med dem. Hvordan prissætter i jeres ? |
|
Knud Larn
74 indlæg |
Skrevet - 07 November 2011 : 09:43:20
|
Hej Groth
Velkommen til kunstmarkedet!
Du kan sætte prisen ligesom du vil - det er jo dig der er sælgeren. Meeen: Gode vaner kan man lige så godt lære fra starten af :-)
Kunst handles principielt som enhver anden vare ud fra udbud og efterspørgsel. Jo flere der vil have jo færre værker, jo højere bliver prisen. Ideen er at få udsolgt hele tiden, så dine billeder altid er aktive visitkort på andres vægge for dig. Du kan ikke opbygge et "navn" selv - det er noget dine kunder gør for dig gennem gallerier.
Som med alle varer (sammenlign altid med en liter mælk - der er utallige producenter og salgskanaler, ligesom i kunstens verden), kan du ikke sætte prisen ned uden at dine potentielle kunder ændrer opførsel. Hvis du een gang har holdt udsalg, venter alle på at du gør det igen - de ved jo at de kan få det billigere end den pris du sætter først. Hvis du handler een gang på jysk manér og giver afslag i prisen, så regner alle med at de kan få MINDST samme rabat, ellers køber de ikke noget. De ved jo at du bliver mør på et tidspunkt.
SÅ: Høje i cm gange bredde i cm gange "din faktor" = salgspris i kr.
Folk bør betale efter størrelse. Jo, nogle billeder brænder du mere for, de tog længere tid, var sværere at lave, etc. Men det er ligegyldigt for køberen. Det kan godt være landmand Jensen er en dygtigere bonde end Hansen ved siden af. Men deres mælk afregnes med samme literpris.
Din Faktor skal udtrykke hvor kendt du er. Din "Faktor" udtrykker din efterspørgsel. Nu er vi oppe i mælk fra Øllingegård, eller andre kendte landbrug. De kan tage mere. Din Faktor kan være alt imellem 0,05 kr og 500 kr. Dvs et billede på 100x100 cm kan koste fra 500 kr til 5.000.000 kr. Men din faktor bør være ens for alle billeder, den kan kun stige over årene i takt med salget, og bør altid være sat så lav at du får solgt.
Din salgspris er altid totalprisen. Dvs både den du tager i stalddøren og den du tager på det dyreste galleri i landet hvor du betaler 85% i afgift til galleristen. Tager du en mindre pris ved direkte handel, hvor der "ikke er procenter", får du aldrig en gallerist, og dermed aldrig en karriere.
Husk at opgive salget til skat, ellers ender du op med en regning og et blakket rygte. Hvem stoler på en kunstner der er kriminel? Hvem vil støtte en kunstner der er kriminel? Er det sådanne ting du vil tale med TV2 om når du skal interviewes som kunstner, eller vil du hellere tale om din kunst?
Og et godt råd: Der er MANGE sorte penge derude som skal vaskes hvide. Fra håndværkere der har arbejdet sort til rockere der skal have vaske narkopengene hvide. Så UNDGÅ kontant salg. Det er ALTID sorte penge der skal vaskes hvide. Jo, ALTID. Lad dem overføre til din konto /betale med DanKort, så har du både beløbene til skat nemt og ligetil når året slutter, og sikret dig at det hele var en lovlig handel.
|
|
|
Groth
49 indlæg |
Skrevet - 07 November 2011 : 17:42:23
|
Hej Knud
Tak for dine gode råd, der er lidt at tænke over, og en god opskrift på at komme rigtig fra start. Jeg prøver at sætte prisen så lav at jeg er sikker på salg, gå det for godt sætter jeg dem op.
Skulle prisen stige, så er det også dem der i første omgang der støttede mig der måske gør den bedste handel, meget fair tankegang.
Mvh, Kim |
|
|
|
26 indlæg
Skrevet - 01 December 2011 : 08:57:37
|
Super gode råd og betragtninger, Knud!! Man bør huske sit eget værd.. mange sætter deres værker MEGET lavt i pris - men her skyder de sig selv i foden, efter min mening. Det signalerer "Bilka maleri" og ikke "kunst".
Naturligvis skal man starte et sted og kan herfra bevæge sig opefter i takt med erfaringen. Også mht. udstillinger. Her bør man som minimum aftale køb af maleri. For hvem arbejder gratis? Virksomheden forærer sikkert heller ikke sine egne produkter væk, men sælger dem. De kender værdien af dem. Det bør vi også gøre |
Med farveglad hilsen Charlotte Eland |
|
|
Groth
49 indlæg |
Skrevet - 01 December 2011 : 17:31:10
|
Hej Charlotte og Knud Jeg udstillede mine billeder for første gang i mange år, og men har også produceret meget det sidste år. Jeg valgte at se på det, nogle af billederne var jeg glade for selv at have hængende og hvad ville jeg acceptere hvis ikke de skulle det, for at finde et udgangspunkt. Så jeg prissatte dem 1.800 for et 40x50, 2.900 for 60x70 og 60x80, 4.000 for 100x100, og 5.500 for et på 100x150, det sidst nævnte var flere personer interesseret i og solgte det første dag. Og det er vel og mærket ikke til den kunstforening som har billederne hængende, men en af virksomhedens medarbejder. Har desuden fået rigtig god responce, så det er dejligt. Så nu får vi se hvordan det går, der er ingen der syntes de var for dyrer, så kan jeg altid hæve prisen hvis interessen stiger. Men tak for jeres gode råd
|
|
|
louiset
48 indlæg |
Skrevet - 03 December 2011 : 21:14:26
|
Det er lidt hårdt at sige kontant ALTID er sorte penge..... jeg har lige solgt et billede til en pæn midaldrende dame der stod for indsamling, da de var mange om købet. Hende vil jeg nu ikke anklage for at holde vaskedag. Det må jo også være op til kunstneren at holde orden i sit regnskab :) Men ellers godt indlæg Knud! kh Louise |
LouiseT |
|
|
|
26 indlæg
Skrevet - 04 December 2011 : 10:59:17
|
Jeg har en idé om, at folk nogle gange tager kontanter med, for så tror de det er nemmere at prutte om prisen når de vifter rundt med seddelbundtet... ;-)
Nå - pjat. Men jeg har også modtaget kontant betaling, når folk alligevel er hos mig til fremvisning. Men det bliver altså skrevet ind i regnskabet. Tør ikke andet!
|
Med farveglad hilsen Charlotte Eland |
|
|
Knud Larn
74 indlæg |
Skrevet - 05 December 2011 : 14:59:03
|
Selvfølgelig er der mange ordentlige mennesker derude - også en del der betaler kontant :-)
Man skal blot huske på at selvom man skriver op at man har modtaget kontanter for et maleri og betaler sin evt skat af dette, så kan man stadig være deltager i en hvidvaskning af penge.
Det er derfor man de fleste steder ikke længere kan betale kontant på større beløb uden at vise ID (som så fotokopieres til SKAT). Og det er derfor regeringen ønsker at alle håndværksregninger på 10.000 eller mere skal ske med sporbar elektronisk betaling. Og det er derfor håndværkerne og kunderne beklager sig - de ønsker at bibeholde den sorte økonomi...
|
|
|
Annette Falk Lund
41 indlæg |
Skrevet - 16 December 2011 : 17:04:06
|
Hej Groth, jeg vil gerne dele mine erfaringer med dig og de andre , der kom med mange gode indlæg til et meget relevant spørgsmål. Mine priser retter sig efter størrelsen. Jeg regner ud fra 1.64kr. per cm², så koster et maleri 100x100cm 19.000 kr.inkl. moms og det hele. Når jeg skriver det hele, mener jeg at i mine priser er alt inkluderet fra atelierleje, maling, lærred, papir, over transport, revisor, telefon, fagliteratur, til internetforbindelse, feriepenge, pension..., alt hvad der opretholder min lille virksomhed. Jeg har nu været i gang siden 1997 da jeg solgte første gang 6 malerier fra en udstilling. Malerierne kostede under halvdelen af det de koster i dag. Jeg havde ingen samarbejde med gallerier og var meget usikker i at prissætte mine billeder. Prisniveauet steg stille og roligt gennem årene. Den sidste stigning foretog jeg i 2007. Jeg mistede nogle kunder på det og andre kom til. Vigtig er herved også, om du har en god mavefornemmelse og synes det er det værd. Overvejelsen om hvilke slags kunder du gerne vil tiltrække er også en god ting. Er det kunstsamleren, direktionen hos Novo Nordisk f.eks. eller det vi kalder på tysk "Schnäppchenjäger" du vil helst sælge til? Jeg udstillede rigtig meget i kunstforeningerne fra 2000 til 2006 og solgte for 3000-5000 kroner et lille eller lidt større billede. Ved siden af begyndte jeg at male meget store malerier som egner sig mest til udsmykning i sygehuse, skoler eller til store private virksomheder. De har selvfølgelig en anden pris, typisk mellem 30.000 og 90.000 kr. |
|
|
Groth
49 indlæg |
Skrevet - 17 December 2011 : 00:48:30
|
Hej Anette Tak for dit svar, jeg har prøvet at gå lidt ud fra en kvadrat cm. pris, dog ikke helt, syntes de mindste måske blev for billige og de store for dyre. Men jeg er startet på et niveau på ca. kr. 3.000 for et 60x80, og har endnu ikke fået kritik på at de var for dyre. Jeg tror måske et har været i overkanten for nogle, og andre syntes de gør et godt køb, men har en klar fornemmelse at det har været en fin start. Jeg har lige nu for første gang i 30 år mine billeder udstillet i kunstforeningen på mit arbejde, men er så heldig at bo et kæmpe hus med en perfekt placering for et galleri, og har besluttet at starte galleri den 7 januar. For at skabe noget god kontrast i udstillingen, har jeg indgået et samarbejde med en anden kunstner som laver nogle super spænende billeder, men har lavet en blog om det "Fra drøm til virkelighed" på denne MyArtSpace
Mvh, Kim |
|
|
Groth
49 indlæg |
Skrevet - 17 December 2011 : 00:49:14
|
Undskyld, "Annette" |
|
|
Emne |
|