20-05-2011 Vist: 3999 gange.
"For at der i fremtiden osse skal være et velfærdssamfund må der skaffes en masse penge, derfor nedlægger vi det".
Denne forklaring på hvorfor nedskæringer er så vigtige på et tidspunkt hvor det netop er vigtigt at oprette nye tilbud og fastholde velfærden siger så meget om hvordan symbol politik har erstattet det ægte engagement og hvordan selviskheden i denne tid har medvind osse på cykelstierne. Måske skal det skæres ud i pap for dem der har glemt det, altså hvilken kamp det har været for tidligere generationer, at udrydde snæversynet og ikke få åndelige dværge men visionære mennesker ind i vores folketing.
Jeg maler Gadekunst og har malet de sidste 8 år med mange experimenter, antike projectorer, epidiaskoper, kombination af malet og projekteret billede og jeg ser mit stakit som min faste udstilling hvor en stor skare følger med på daglig basis, i hvad der nu bliver malet, hvilke motiver der nu kommer op. Nogle motiver har været mere polulære end andre, blandt andet måtte jeg male en ny dobbelt størrelse af ovenstående, da stakittet i 2011 blev renoveret .
Politisk kunst er ret populætr men sjælden, , jeg ser det som min opgave i det offentlige rum at sørge for at min kunst rækker dybere end blot overfladen, og disse fortovs malerier har været vældig påskyndet, --- hvem der er mest glade for dem og påskynder dem mest ved jeg jo, det ser jeg hver dag og man ka godt blive overasket over hvilke grupper der værdsætter den politiske kunst, -- når den er levende og i tiden.
Det er ret små ting der ska til, faktisk bruger jeg mere tid på at snakke med folk, end at male.
Samtidig er det sjovt at prøve noget gadekunst der virkelig har fat i gaden, lidt besværligt at skulle tage ind i et galleri så til forskel for graffiti kan man simpelthen ikke flytte et fortov indendørs.
Ovenstående stammer fra tiden før 2012, i dag er mit motiv valg anderledes mit engament er stadig experimentet og nye metoder --- for tekniken er ofte den største inspiration.
Jeg maler nu for at skære Stencils til vægmalerier, på den måde er det gadekunstens tekniker der er taget indendørs.
Disse figurer skærer jeg så i stencils, læs hvorfor i min blog.
Vigtigt indlæg Silver - og især det første billede er suverænt - har altid ment at Lars Hjort ville føle sig godt tilpas i det selskab!
Tak, -- jeg skal nok sætte noget text ind som forklarer intensionen med de første to billeder. Men jeg har haft vældig travlt med det program jeg engang baserede al min konstruktion på, fra bådebygning, applikations udvikling -- ja faktisk er jeg osse selvlært men autoriseret applikations udvikler på AutoCAD platform og bådebygger -- så jeg har et væld af programmer liggende, designværktøjer kan man kalde dem for de har alle noget at gøre med at omsætte det man tegner, til noget der bliver udført ude i den virkelige verden. og egentlig er det ret sjovt, at den særinteresse både skaffede mig ind på akademiet og gjorde at jeg fik fire perioder ved statens værksteder for kunst. Så da jeg blev utilfreds med de sølle programmer der fulgte med min nye billige kinesiske skæreplotter, måtte jeg gå igang med min "gamle" AutoCAD --- faktisk en version utroligt mange stadig bruger. Men det er jo en verden i sig selv og man kan blive helt væk i de gamle Lisp programmer.
Men indimellem er der osse tid til at beskæftige sig med det osse AutoCAD nu handler om, nemlig maleriet. og her til aften syntes jeg jeg skulle droppe det portræt jeg i går havde malet fra et utydeligt foto af Bob Dylan og male et nyt fra et endnu mere kornet af slagsen. --- det i går er dette ;
De er begge i A2 format, altså 42X59 Cm. og malet med airbrush på sort pap -- herligt lærrede -- og jeg håber at få det første op på stakittet i en størrelse på 2X2 meter eller deromkring. Problemet er bare som sædvanlig, at jeg altid arbejder alene. Så det er jo et større projekt og der ska jo osse forberedes og købes maling.. På et tidspunkt skal jeg nok skrive lidt om mine arkitekt programmer og mine byggemetoder, -- jeg fandt et læs af renderings, altså billeder genereret af 3D scenerier eller strukturer og en del af dem passer faktisk fint til maleriet, --- de er som du nok ka tænke en del futuristiske, og du har helt sikkert ikke set den type strukturer før, men det må komme hen ad sommeren. Nu handler det om at få malet noget mere og gjort de små applikationer der kunne bruges i den forbindelse færdige, --- foruden alle de daglige gøremål jo.
Blot rn detalje der viser noget af hvad plotteren osse ka hjælpe med. --- en spiral.
Man kan jo faktisk skrive en tegning i et computer sprog, Du kender sikkert fraktaler der i virkeligheden er simple matematiske funktioner som sættes til udførelse på en computer. Her er det et lille spiral program der er loaded ind, hvor de generelle regler om at tegne en spiral i forvejen er skrevet i programmet som så spørger hvor mange omgange spiralen skal køre samt mellemrummet mellem kurverne og så bliver der tegnet en spiral som jeg så fordobler og forbinder endepunkterne, eller som den ene, gør oval. Og så skæres spiralen, den er så skåret ud af et stykke papie eller plastic og det er den manglende spiral der så er stencilen. -- Selve spiralen bliver jo skåret og falder ud og den ka osse bruges men er lidt sværere at holde styr på.
Men sette er bare en lille sjov applikation ---- kun fantasien sætter grænser men man skal osse gøre plads til en meget kreativ og speciel måde at male på. ----
Her to foto's af en spiral stencil, --- den er lidt besværlig at holde orden på , men så kan man osse dreje spiral gangene som man vil.
Silver, det er meget spændende at følge med her - selvom jeg ikke forstår alt og selvom jeg også er lidt misundelig på din kolossale viden.. ;),
Desværre fungerer tingene ikke altid som man forventer. F.eks. kan man ikke bare lade en skæreplotter skære huller i et materiale uden at det materiale der ellers ville falde ud, bliver holdt fast hvor det hele tiden har været. Det er blot en af de mindre problemer. Ser du på billedet kan du se hvordan der er skåret materiale væl, men pladen er hvid og det er fordi stencilen som er gennemsigtigt plastic, ligger ovenpå en hvid plade, der altså tjener det formål at holde de stykker som er skåret på plade. Jeg har altså måttet udvikle en metode for at undgå at de løse stykker, ikke bliver viklet ind i plotterens tromle eller kommer i kambolage med knivholderen, som stryger frem og tilbage. --- Sker det ville drivremmen måske knække, holderen blive vredet skæv, eller værre ting hvis jeg prøvede at fjerne stykkerne. Kniven skal iflg. håndbogen, sættes "ca. en millimeter fri af holderen" -- vrøvl og kinasnak, den skal præcist skære gennem det materiale den skal skære men ikke røre pladen nedenunder samtidig skal hastigheden afstemmes med det variable knivtryk for ellers går det osse galt. Altså skal man både bruge hovedet eller sin erfaring --- der er frit valg.
Men sådan kan jeg fortsætte ; --- linjerne er repræsenteret som polylinjer som alle ved kan edditeres til spline linier eller man kan bruge hele sortimentet af polylinje edditerings rutiner, som for det meste i virkeligheden er matematiske udregninger, og i sidste ende bliver alle de skønne linker hakket ud til to tre instruktioner, som er det eneste den kinesiske maskine forstår, men det er osse skønheden i det at efter al geometrien og de avancerede udregninger, bliver det malet til et og nuller, og alligevel kommer der en tegning ud af det som jeg kan tegne ved at give den en kuglepen, eller en stencil, hvis den får en kniv at skære med.
Og alligevel er det ikke sværere end at de fleste kan forstå det via nogle simple billeder. Foruden at det hverken er nemmere eller hurtigere end at skære de stencil i hånden, --- men når man gør det på den måde så kan man nogle ting, som man aldrig ville kunne manuelt. Man kan sætte regler for det man tegner, f.eks. sammenligne et objekt med et andet og fordi man jo har givet reglerne kan man få objektet omtegnet automatisk efter det man har skrevet og det er godt nok en sjov måde at tegne på. Men tegnes skal der, man kan ikke bare trykke på knappen og lade maskinen gøre det hele --- kun hvis man har skrevet et program som så er det der tegner og så er man vel stadig maleren, selvom man ikke selv fører penslen men har skrevet hvordan. Så er der det med økonomien ......... men det er nok kunstnerens største kunst. og den er for kompliceret til at beskrive her.
Men du har nok ret i at det kræver en del viden og så er det jo dejligt at jeg har beskæftiget mig med så mange forskellige ting, og ikke bare overfladisk. Så kan jeg jo osse udtale mig med en vis skråsikkerhed,når det er blevet så moderne at snakke om "hvordan" en ting er kommet til verden, altså "om det er malet efter et foto" eller "om det ikke er malet med stencil" , og så er det det ka blive deprimerende, for skulle det have nogen betydning skulle vi jo alle male med fingrene fordi det var snyd at bruge en avanceret maskinfremstillet blyant. Men det er jo den tilgang til skabende virksomhed vi er oppe imod --- du og jeg ved det er totalt ligegyldigt, men hvis man bruger stencil som jeg gør pt. så tror folk jo at det gør jeg på samme måde som man kan lære det på det lokale aftenskole kursus og så er det ligegyldigt at der er brugt 40 års selvkøbt erfaring og udenadslære af otte telefonbog størrelse .manualer.. At børnene har sultet og tøjet har været i laser, eller kongens fogede aldrig kunne finde den addresse. Sådan har det jo altid været og man kan enten blive sur eller man kan blive vis -- det er valget , hvis man op gennem 70'erne 80'erne og 90'erne sgu har været helt fremme, men alligevel aldrig har fattet at kunst er noget socialt, altså at historierne om malerne er sjovere end skilderierne som de færreste alligevel føler noget ved.
At jeg så gør det, og altid har følt noget ved det at skabe ting, somregel helt nye ting, er heldigvis en glæde der endnu ikke er blegnet. På trods af besværet.
Test for stakit billede, malet med Graffiti Spray på tyk plastic dug, --- det ka jeg så sætte op på stakittet der hvor jeg mener det passer og er det Ok, ka jeg gå igang med havesprøjte Airbrushen.
Placeringen er nok ikke ideel -- en sort bagrund vil nok være beder end den hvide her.
Per Corell's kunst er unik og experimenterende. Forankret i håndværket, både det tradisionelle maleri og nye unike metoder. Du ser de samme motiver brugt i Per Corell's StreetArt hvor gadekunsten nu gennem 9 år, har været Per Corell's udstillings vindue på det lovlige stakit i Prinsessegade, hvor Christiania har foræret Per sit eget ny istandsatte stykke. En innovativ vinkel og en meget produktiv kunstner som har en stor indflydelse på den københavnske gadekunst. Vil du læse om hans nyeste udvikling der handler om fornyelse af vægmaleriet, -- læs hans Blog.
Gitte fra sønderjyskhundeklip.dk "Jeg er utrolig imponeret over jeres utrolig gode service"
Rikke Roger Reif
Dejligt indlæg Per.... og fede billeder....
23 May 2011