26-04-2010 Vist: 3139 gange.
Så er jeg enedeligt kommet videre med mit emballage projekt. Foran mig venter en hel herlig uge med ferie fra jobbet, (uden familien :-)) så jeg kan komme godt i sving med maleriet - fedt!
Efter optegningen, som jo fungere som skitse til komposition og placering laver jeg altid en slags farveskitse. Med meget primære farver indikerer jeg hvilken farvemæssig følelse jeg vil have hvor. Jeg får samtidig "slået hul" på alt det hvide lærred og den skitseprægede malestil giver energi til lærredet.
Desuden virker farverne som en bund for den sorte farve jeg nu trækker over lærredet med en bred spatel. (På billedet herunder er farven ikke tør endnu).
Jeg har fundet ud af, at jeg bliver nød til at spænde ben for mig selv, for ikke at blive for penippen, nulrende og detaljesøgende i mit maleri. Det fungerer bedst for mig, (som er opdraget som tegner - og dermed er vant til at fromgive med skyggen/mørket) at male lyset. Derfor kan man sige at jeg starter med mørket. Men skitsefarverne jeg startede med titter igennem, så mørket ikke bliver for kompakt. Det er et hul, men der sker stadigvæk noget i alt det mørke. Lærredet står og tørrer imens jeg skriver det her og bagefter skal jeg så igang med anden optegning. Her bruger jeg erfaringerne fra den første - jeg skal blant andet starte med at tegne hovedet først, så jeg får det inden for lærredet.
Nu er jeg rigtigt igang og jeg kan mærke at jeg er lidt nervøs. Den her opgave med et bestemt emne er lidt hæmmende, men nok også ganske sundt for mig. Glæder mig SÅ meget til at male portrættet! God arbejdslyst derude.
M.
Så tørrede lærredet og jeg fik tegnet op 2. gang. Fik rettet portrættet lidt længere ind på lærredet og beskar hænderne, som ikke rigtigt gjorde nogen forskel. Man kan ane hvad de laver.
M.
Gitte fra sønderjyskhundeklip.dk "Jeg er utrolig imponeret over jeres utrolig gode service"