20-05-2011 Vist: 3995 gange.
"For at der i fremtiden osse skal være et velfærdssamfund må der skaffes en masse penge, derfor nedlægger vi det".
Denne forklaring på hvorfor nedskæringer er så vigtige på et tidspunkt hvor det netop er vigtigt at oprette nye tilbud og fastholde velfærden siger så meget om hvordan symbol politik har erstattet det ægte engagement og hvordan selviskheden i denne tid har medvind osse på cykelstierne. Måske skal det skæres ud i pap for dem der har glemt det, altså hvilken kamp det har været for tidligere generationer, at udrydde snæversynet og ikke få åndelige dværge men visionære mennesker ind i vores folketing.
Jeg maler Gadekunst og har malet de sidste 8 år med mange experimenter, antike projectorer, epidiaskoper, kombination af malet og projekteret billede og jeg ser mit stakit som min faste udstilling hvor en stor skare følger med på daglig basis, i hvad der nu bliver malet, hvilke motiver der nu kommer op. Nogle motiver har været mere polulære end andre, blandt andet måtte jeg male en ny dobbelt størrelse af ovenstående, da stakittet i 2011 blev renoveret .
Politisk kunst er ret populætr men sjælden, , jeg ser det som min opgave i det offentlige rum at sørge for at min kunst rækker dybere end blot overfladen, og disse fortovs malerier har været vældig påskyndet, --- hvem der er mest glade for dem og påskynder dem mest ved jeg jo, det ser jeg hver dag og man ka godt blive overasket over hvilke grupper der værdsætter den politiske kunst, -- når den er levende og i tiden.
Det er ret små ting der ska til, faktisk bruger jeg mere tid på at snakke med folk, end at male.
Samtidig er det sjovt at prøve noget gadekunst der virkelig har fat i gaden, lidt besværligt at skulle tage ind i et galleri så til forskel for graffiti kan man simpelthen ikke flytte et fortov indendørs.
Ovenstående stammer fra tiden før 2012, i dag er mit motiv valg anderledes mit engament er stadig experimentet og nye metoder --- for tekniken er ofte den største inspiration.
Jeg maler nu for at skære Stencils til vægmalerier, på den måde er det gadekunstens tekniker der er taget indendørs.
Disse figurer skærer jeg så i stencils, læs hvorfor i min blog.
Vigtigt indlæg Silver - og især det første billede er suverænt - har altid ment at Lars Hjort ville føle sig godt tilpas i det selskab!
Tak, -- jeg skal nok sætte noget text ind som forklarer intensionen med de første to billeder. Men jeg har haft vældig travlt med det program jeg engang baserede al min konstruktion på, fra bådebygning, applikations udvikling -- ja faktisk er jeg osse selvlært men autoriseret applikations udvikler på AutoCAD platform og bådebygger -- så jeg har et væld af programmer liggende, designværktøjer kan man kalde dem for de har alle noget at gøre med at omsætte det man tegner, til noget der bliver udført ude i den virkelige verden. og egentlig er det ret sjovt, at den særinteresse både skaffede mig ind på akademiet og gjorde at jeg fik fire perioder ved statens værksteder for kunst. Så da jeg blev utilfreds med de sølle programmer der fulgte med min nye billige kinesiske skæreplotter, måtte jeg gå igang med min "gamle" AutoCAD --- faktisk en version utroligt mange stadig bruger. Men det er jo en verden i sig selv og man kan blive helt væk i de gamle Lisp programmer.
Men indimellem er der osse tid til at beskæftige sig med det osse AutoCAD nu handler om, nemlig maleriet. og her til aften syntes jeg jeg skulle droppe det portræt jeg i går havde malet fra et utydeligt foto af Bob Dylan og male et nyt fra et endnu mere kornet af slagsen. --- det i går er dette ;
De er begge i A2 format, altså 42X59 Cm. og malet med airbrush på sort pap -- herligt lærrede -- og jeg håber at få det første op på stakittet i en størrelse på 2X2 meter eller deromkring. Problemet er bare som sædvanlig, at jeg altid arbejder alene. Så det er jo et større projekt og der ska jo osse forberedes og købes maling.. På et tidspunkt skal jeg nok skrive lidt om mine arkitekt programmer og mine byggemetoder, -- jeg fandt et læs af renderings, altså billeder genereret af 3D scenerier eller strukturer og en del af dem passer faktisk fint til maleriet, --- de er som du nok ka tænke en del futuristiske, og du har helt sikkert ikke set den type strukturer før, men det må komme hen ad sommeren. Nu handler det om at få malet noget mere og gjort de små applikationer der kunne bruges i den forbindelse færdige, --- foruden alle de daglige gøremål jo.
Blot rn detalje der viser noget af hvad plotteren osse ka hjælpe med. --- en spiral.
Man kan jo faktisk skrive en tegning i et computer sprog, Du kender sikkert fraktaler der i virkeligheden er simple matematiske funktioner som sættes til udførelse på en computer. Her er det et lille spiral program der er loaded ind, hvor de generelle regler om at tegne en spiral i forvejen er skrevet i programmet som så spørger hvor mange omgange spiralen skal køre samt mellemrummet mellem kurverne og så bliver der tegnet en spiral som jeg så fordobler og forbinder endepunkterne, eller som den ene, gør oval. Og så skæres spiralen, den er så skåret ud af et stykke papie eller plastic og det er den manglende spiral der så er stencilen. -- Selve spiralen bliver jo skåret og falder ud og den ka osse bruges men er lidt sværere at holde styr på.
Men sette er bare en lille sjov applikation ---- kun fantasien sætter grænser men man skal osse gøre plads til en meget kreativ og speciel måde at male på. ----
Her to foto's af en spiral stencil, --- den er lidt besværlig at holde orden på , men så kan man osse dreje spiral gangene som man vil.
Silver, det er meget spændende at følge med her - selvom jeg ikke forstår alt og selvom jeg også er lidt misundelig på din kolossale viden.. ;),
Desværre fungerer tingene ikke altid som man forventer. F.eks. kan man ikke bare lade en skæreplotter skære huller i et materiale uden at det materiale der ellers ville falde ud, bliver holdt fast hvor det hele tiden har været. Det er blot en af de mindre problemer. Ser du på billedet kan du se hvordan der er skåret materiale væl, men pladen er hvid og det er fordi stencilen som er gennemsigtigt plastic, ligger ovenpå en hvid plade, der altså tjener det formål at holde de stykker som er skåret på plade. Jeg har altså måttet udvikle en metode for at undgå at de løse stykker, ikke bliver viklet ind i plotterens tromle eller kommer i kambolage med knivholderen, som stryger frem og tilbage. --- Sker det ville drivremmen måske knække, holderen blive vredet skæv, eller værre ting hvis jeg prøvede at fjerne stykkerne. Kniven skal iflg. håndbogen, sættes "ca. en millimeter fri af holderen" -- vrøvl og kinasnak, den skal præcist skære gennem det materiale den skal skære men ikke røre pladen nedenunder samtidig skal hastigheden afstemmes med det variable knivtryk for ellers går det osse galt. Altså skal man både bruge hovedet eller sin erfaring --- der er frit valg.
Men sådan kan jeg fortsætte ; --- linjerne er repræsenteret som polylinjer som alle ved kan edditeres til spline linier eller man kan bruge hele sortimentet af polylinje edditerings rutiner, som for det meste i virkeligheden er matematiske udregninger, og i sidste ende bliver alle de skønne linker hakket ud til to tre instruktioner, som er det eneste den kinesiske maskine forstår, men det er osse skønheden i det at efter al geometrien og de avancerede udregninger, bliver det malet til et og nuller, og alligevel kommer der en tegning ud af det som jeg kan tegne ved at give den en kuglepen, eller en stencil, hvis den får en kniv at skære med.
Og alligevel er det ikke sværere end at de fleste kan forstå det via nogle simple billeder. Foruden at det hverken er nemmere eller hurtigere end at skære de stencil i hånden, --- men når man gør det på den måde så kan man nogle ting, som man aldrig ville kunne manuelt. Man kan sætte regler for det man tegner, f.eks. sammenligne et objekt med et andet og fordi man jo har givet reglerne kan man få objektet omtegnet automatisk efter det man har skrevet og det er godt nok en sjov måde at tegne på. Men tegnes skal der, man kan ikke bare trykke på knappen og lade maskinen gøre det hele --- kun hvis man har skrevet et program som så er det der tegner og så er man vel stadig maleren, selvom man ikke selv fører penslen men har skrevet hvordan. Så er der det med økonomien ......... men det er nok kunstnerens største kunst. og den er for kompliceret til at beskrive her.
Men du har nok ret i at det kræver en del viden og så er det jo dejligt at jeg har beskæftiget mig med så mange forskellige ting, og ikke bare overfladisk. Så kan jeg jo osse udtale mig med en vis skråsikkerhed,når det er blevet så moderne at snakke om "hvordan" en ting er kommet til verden, altså "om det er malet efter et foto" eller "om det ikke er malet med stencil" , og så er det det ka blive deprimerende, for skulle det have nogen betydning skulle vi jo alle male med fingrene fordi det var snyd at bruge en avanceret maskinfremstillet blyant. Men det er jo den tilgang til skabende virksomhed vi er oppe imod --- du og jeg ved det er totalt ligegyldigt, men hvis man bruger stencil som jeg gør pt. så tror folk jo at det gør jeg på samme måde som man kan lære det på det lokale aftenskole kursus og så er det ligegyldigt at der er brugt 40 års selvkøbt erfaring og udenadslære af otte telefonbog størrelse .manualer.. At børnene har sultet og tøjet har været i laser, eller kongens fogede aldrig kunne finde den addresse. Sådan har det jo altid været og man kan enten blive sur eller man kan blive vis -- det er valget , hvis man op gennem 70'erne 80'erne og 90'erne sgu har været helt fremme, men alligevel aldrig har fattet at kunst er noget socialt, altså at historierne om malerne er sjovere end skilderierne som de færreste alligevel føler noget ved.
At jeg så gør det, og altid har følt noget ved det at skabe ting, somregel helt nye ting, er heldigvis en glæde der endnu ikke er blegnet. På trods af besværet.
Test for stakit billede, malet med Graffiti Spray på tyk plastic dug, --- det ka jeg så sætte op på stakittet der hvor jeg mener det passer og er det Ok, ka jeg gå igang med havesprøjte Airbrushen.
Placeringen er nok ikke ideel -- en sort bagrund vil nok være beder end den hvide her.
Ny skitse, lidt klarere udtryk, -- jeg synes simpelthen der er magi i det udtryk så jeg kommer nok til at male flere og starte på hud farverne. --- har ingen gættet hvem det er endnu ?
En smule farve på kinderne gør en masse forskel, så Asger Jorn er nok snart klar til at blive sat på T-Shirten. Jorn er især populær blandt malere ka jeg allerede se, at den nok --- når den er helt færdig, -- kommer blandt de motiver jeg kan sætte på alt fra T-Shirts til trusser.
Det er en ret kompliceret teknik efterhånden, --- det er ikke sådan at der "bare" bliver skåret en stencil som så igen og igen ka bruges. Stencilen til dette billede er ret besværlig at holde orden på alene den første stencil, består af tre stukker der passer exakt sammen og som i mellemrummet mellem stykkerne giver plads til grund farven, derudover er der skåret i de enkelte stykker så grundfarven gennem disse, kan skabe detaljerne i den farve. Men nogle områder af de enkelte stykker skal behandles med den anden farve, her sort. Så at holde rede på stykkerne, samlinger og undtagelserne har været et ret kompliceret puslespil, Derudover lægges der så endnu en stencil ovenpå og det skal gøres meget præcist hvilket gør en T-Shirt med det motiv til noget af et kunstværk. Jeg kan jo håbe at håndmalede T-Shirt portrætter af malere og andre helte, danner trend.
Det er slet ikke helt simpelt at nå til at AskerJorn T-Shirten er færdig og der er stadig et par små ændringer der ellers skal gøres manuelt over et par extre skridt. Men jeg tror størrelsen passer nu og osse farverne. Den er allerede vældig populær blandt malere.
Nyeste Gadged,
http://www.gentles.ltd.uk/gentled/auto.htm
En programerbar timer til et Nex5 kamera, F.eks et billede pr.5 minut eller halve time, stopmotion hedder det og medens det nu er Nex, somom 3D panorama ,ikke alene er rigeligt af muligheder, med det kamera.
http://www.gentles.ltd.uk/gentled/auto.htm
De fleste digitale kameraer, i dag, kan jo styres med en remote og der findes forskellige remote kontrolere, men grundlæggende skal kameraet vel bare tage et billedemed det mellemrum der skal være det kan gøres enten med et kabel eller en Ir controller som sender et digitaliseret lys signal , den jeg har købt kører med et Ir signal, Kameraet ka så indstilles til at kunne tage billedet på Bulb tid, altaå første signal åbmer blænden og næste lukker, --- de bruges bla. til at programere kameraer, man så sender i luften på drager. Kameraerne er så solide alligevel, at et simpelt beskyttende bur omkr kameraet er rigeligt selvom kameraet falder mange meter, drageflyvning kan vist nemt læres og med en drage f.eks. kan man tage ret spetakulære scenerier, så hvis du godt ka lide digitale billederog har et digitalt kamera, kan du osse bruge det til "Kite" foto. --- man kan osse bruge en anden type remote, som selv kan programeres i forlængelse af en anden trigger, firmaet sælger, hardware som findes i mange fabrikater, bare man leder. kineserne kan sælge dem for en trediedel.
Endelig fik jeg brugt Bob Dylan stencilenog ialt mener jeg det gik vældigt nemt, det eneste der mangler er højre, altså hans venstre øje, men den har jeg skåret igen, så der kan fokuceres om detaljer.
Det ka vel næppe blive mere "gadekunst" når det helt konkret er malet på selve gaden, Hele arsenalet af diktatorer deltager, og der er skumle planer, om at alle jo ku ryge Cigar, hele galleriet mange figurer --- der er ialt 16 portrætter og hvis alle pludselig røg Cigar, kunne det gøres på et par dage.
StreetArt eller Gadekunst, hvorfor ikke "Urman kunst"
Når jeg så har sat Bob Dylan der og i den størrelse, så må der jo findes et andet emne for det nye stykke stakit.
Dette er linken til en YouTube video, jeg ved desværre ikke hvordan jeg skal sætte videoer ind. Den starter lidt svagt, men der kommer pludselig en masse billeder.
http://www.youtube.com/watch?v=5Y0unuF2950
Det tog et stykke tid og mange stencil at få Bob Dylan ordentligt portræteret, men nu synes jeg de værste fejl er rettet og den er klar til T-Shirts.
Flere detaljer, -- det er spændende at med en digiteret stencil, kan man blive ved med at tilføje detaljer, hele nye lag eller noget kan fjernes og så skæres en ny stencil, og et nyt billede males.--- Her var jeg utilfreds med området omkring det venstre øje, og der er så tegnet det der manglede.
Bob Dylan er slet ikke nem, --- men det handler osse mere om Bob Dylan 2011.
Asger Jorn er heller ikke nem, -- især ikke som her i en størrelse på 120X240 Cm. Sat op på stakittet i gadekunst galleriet.
Seneste opdatering i gade galleriet er en ny men større Bob Marley og en Asger Jorn.
Bob Marley var vældig populær før, så den var jeg nødt til at genmale bare i større størrelse og som noget nyt Asger Jorn, den er lige så populær blot hos en anden type publikum.
Frida har jeg jo i mange afskygninger, men jeg har så tegnet denne nye og den er vældig populær på T-Shirts ;
Men det er ikke det eneste T-Shirt motiv
F.eks. mine naboer, der osse kan komme på T-Shirts hvis de vil.
"Mor og Rikke" , mine egne krav er åbentbart blevet større. Her blev brugt 4 Stencil for at nå til et resultat jeg var tilfreds med og portrættet blev osse godkendt. Nu er det så sat i paspatu og der ka evalueres, for udover det færdige billede, ligger der osse 4 andre på forskelligt papir og med forskellig bagrund. Men tekniken fungerer fint og der er jo ikke tale om at jeg "printer" noget som helst, --- Digiteringen der er nødvendig for at skære Stencils er blevet rutine og en stor del af de rutiner jeg før brugte til arkitekt tegninger, passer nu fint med portrætterne.
Det samme gælder "Natasja" motivet her. Dette er malet med Airbrush og tre Stencil der oveni indeholder del Stencil områder med modsatte farver, på fiber dug . Det er i en størrelse på ca. 70X70 Cm, og det er et dejligt format at arbejde i. Det er altså et format på 70X100 Cm, jeg pt. arbejder i og det giver resultater men er osse dyrere i materialer.
Du kan finde flere billeder på min Facebook profil, --- har du problemer med at nå mine albummer kan du tilmelde mig som ven, måske skrive en note så jeg ved hvorfra du kommer.
Jeg har mægtigt svært ved denne blog, --- for hver "næste side" starter siden med samme indlæg og det hele virker vældigt rodet.. Jeg kan kun undskylde dette men det er ud over min kontrol, det er det imidlertid ikke på Facebook hvor jeg har oprettet en masse foto albummer med både portrætter og gadgeds.. Blandt andet tre albummer med mønster prøvebøger, savner du inspiration er du velkommen ;
Nyeste StreetArt, malet i A2 størrelst på "Hall of fame" prinsessegade.
Ikke den sædvanlige 2x2 meter størrelse, men læg mærke til hvordan motivet er sat ovenpå et existerende, omend temmeligt faldefærdigt stykke graffiti. Det går stærkt, når vægten af maling på stakittet, når mere end 6 mm. --- så bliver malings laget der i forvejen er blødt i varme, tungt. Og det falder af medens det ruller sig op. Ser sjovt od og har sin egen charme, men på et tidspunkt knækker det af og der er kun et grimt gammelt plankeværk, hvor malingen er skallet af. --- Jeg har malet de stykker sorte og håbet på at mine "naboer" en dag dukkede op og malede et af deres sædvanligt spændende pieces. Men de har været væk hele sommeren. Måske er de blevet for voksne eller de er stoppet med Graffiti, hvad ved jeg -- det ser ikke godt ud og det hjælper kun midlertidigt, med det sorte. Så det passer fint når motiverne som her, kan males ovenpå det gamle, og det så bliver bagrund.
Det er lang tid siden jeg har skrevet og mellemtiden har gået med en masse projekter. En Mønsterprøve bog, Nye mønster prøve bøger der var nye og tomme, så der skulle airbrushes figurer på siderne så når mønstre flyttes fra de dårlige gamle bøger, fremstår de i lige så facinerende måde som i de oprindelige bøger. . Til de nye bøger måtte jeg udføre en række "PaperDolls" altså hvad nærmest kan sammenlignes med "Påklædnings dukker", sådan at mønster prøver og figurer , sammen giver et helt nyt og unikt udtryk ;
Jeg ved ikke hvordan disse billeder fungerer her i bloggen men det var jo blot en af de mange modeller, der måtte afprøves, -- det har krævet udvikling af flere nye tekniker og Videre udvikling af allerede kendte. Resultaterne spænder over alt muligt fra portrætter til beskrivelser af steder og folk, og der er stadig meget nyt at opdage.
Her er figuren t.v. en figur jeg arbejdede med for 15.20 år siden. Oprindelig en 3D figur som jeg så snittede ud i to modsat rettede sæt sektioner. På den måde kan figuren faktisk fremstilles som nærmest et samlesæt af flade sektioner med overlap slidser. Men med 3D programmer behøver man jo ikke at gøre det i virkeligheden, for at kunne tage et "foto" af hvordan figuren så ser ud. Det klarer man jo ved at bruge et "kamera" og sætte det korrekt og sætte perspektiv til, -- og så rende scenen. Det var så såden et "foto" der var udgangspunktet, fotoet blev digiteret , igen i hånden ligesom figuren var modeleret "i hånden" men i et 3D program, den digitering der så blev udført, består ikke at "streger" men linjer i et 3D program og dem kan man skære eller tegne med en pen plotter, --- altså det modsatte af en printer nemlig en maskine der ligesom fører en pen eller en lille kniv, fuldstændigt, som du ville gøre det manuelt. Jeg har videoer der viser dette men de må komme senere.
Her den oprindelige "Venus i 3dh" ;
Her skåret som 100 Cm. høj stencil.
Hej Silver.
Det er mogle helt fantastiske billeder du kan frembringe.
Håber en gang at kunne besøge dig og blive mere inspireret
Godet nytår
BB
Tak, -- jo efterhånden som vejret gør det mere og mere besværligt med udendørs maleri, er det jo dejligt at der er så meget nyt at lære og prøve. Det handler meget om at finde grænserne for hvornår det er maskinen der tegner og hvornår det er dig der tegner med maskinen. Groft sagt måske, men det er alligevel en vigtig erfaring for jo mere manuelt arbejde et stykke kræver, jo mere annerkendelse lader det til det giver. Hvilket på sin vis er noget pjat fordi siden vi opgav kun at bruge fingrene til at male med, har det jo været resultatet og ikke "hvordan det er malet", det har handlet om.
Det jeg håber på, er at det jeg viser kan inspirere andre til at prøve alle de nye muligheder. Og med de nye tekniker er det jo ikke bare 2D billeder, men osse rigtige 3D ting man kan "printe". Det er en rigtig spændende udvikling at man i dag kan finde et billigt 3D program og så tegne den ting man vil have udført ikke bare som et billede, men som den vase, skulptur, maskin del eller hvad man nu vil bruge de nye tekniker til. Osse computer styrede symaskiner eller broderi maskiner er efterhånden noget helt naturligt og det er utroligt hvad der kan lade sig gøre -- så er man til design og Fasion, er der med disse maskiner osse rigeligt at udforske. Men indtil videre synes jeg der er rigeligt at prøve med stencil tekniker og airbrush og jeg kan nok love at netop airbrushen vil få en ny opblomstring og som jeg har forklaret andet sted, kan man faktisk anskaffe en nem airbrush med hånd kompressor i form af en havesprøjte, for omkring 100 Kr og Max. 200 Kr. hvis man blot kan finde ud af at få sin gas og vandmester, til at skaffe en gevind adaptor mellem havesprøjten og airbrush slangen. Det er en model jeg har fået meget ros for, men så mangler vi blot at der er andre der prøver modellen. --- Fordelen udover at den er billig og airbrushen er rimelig, er selvfølgelig at man ka tage den med udendørs og bruge den istedet for Graffiti spraydåser til at male med airbrush tekniker altså flerlags eller enkeltlag Stencil og afslutte med manuel , det giver nogle fantastiske resultater med meget simple værktøjer, -- du ka jo prøve at søge efter videoer med søgeordene "Airbrush Stencil" så blir du nok positivt overasket over hvad "Luftpenslen" tilbyder.
Tak igen, det hjælper altid selv når forsikringen slår knuder.
"Venus resoning" Her et mindre maleri end de samme figurer på stakittet, --- Jeg har altså "taget gadekunsten indendørs" idet udendørs er figurene 1,80 meter høje og maleriet er 40X40 Cm, men lige så ofte er det motiver jeg først har malet indendørs, der bliver skaleret op i størrelse og sat op på stakittet.
Det er lang tid siden jeg har opdateret på denne Blog, så jeg vil starte med at sætte en række foto's ind. Der er tale om airbrush malerier og mange er malet på lærrede. Jeg har rafineret metoderne betydeligt og når jeg har malet et maleri, har jeg ofte malet samme motiv på plankeværket. På den måde går tingene ikke bare tabt når der males over med et nyt motiv og det er udfordringer jeg ka lide.
Jeg vil begynde med mine "PaperDolls" de ka osse ses på min FaceBook under "Billeder", der er en del foldere efterhånden .
"PaperDoll seven sort"
Jeg vil stoppe denne opdatering her, ellers blir det for omfangsrigt.
Per Corell's kunst er unik og experimenterende. Forankret i håndværket, både det tradisionelle maleri og nye unike metoder. Du ser de samme motiver brugt i Per Corell's StreetArt hvor gadekunsten nu gennem 9 år, har været Per Corell's udstillings vindue på det lovlige stakit i Prinsessegade, hvor Christiania har foræret Per sit eget ny istandsatte stykke. En innovativ vinkel og en meget produktiv kunstner som har en stor indflydelse på den københavnske gadekunst. Vil du læse om hans nyeste udvikling der handler om fornyelse af vægmaleriet, -- læs hans Blog.
Gitte fra sønderjyskhundeklip.dk "Jeg er utrolig imponeret over jeres utrolig gode service"
Rikke Roger Reif
Dejligt indlæg Per.... og fede billeder....
23 May 2011