Vind et kunstværk til 5000 kr, skriv dig op på vores malingliste

Close
Ros af kunst   - MyArtSpace - Online galleri, Se det flotte
kunstvæggen

ArtExclusive

Udvalgte kunstnere

Kunstnerartikler

Lærreder
Rammer

Annoncer

Dine værker fortjener opmærksomhed!

Ja tak!

Del dine værker og bliv set. Meld dig ind i Danmarks største kunstfællesskab med 9145 kreative som deler deres passion. Kom med i fællesskabet, det er helt gratis.

- Ros af kunst
 Alle Forums
 Kunstner til kunstner
 Debat, snik snak og opslagstavle
 Ros af kunst

Print venligt
Forfatter Forrige emne Emne Næste emne  

Allan Pedersen

20 Indlæg

Skrevet - 17 October 2013 :  09:23:16  Vis Profil
Jeg kan undre mig over at nogle bruger her på sitet , følger over 300 kunstnere via sin profil, jeg syntes det virker fuldstændig uoverskueligt, at kunne nå dette, at ha så bred en smag af kunst, at man vælger af give ros til stort set alt hvad der bliver lagt op, Men det nok bare mig der har en fornemmelse af at man kun gør det for at blive set !!!!

Per Corell

526 indlæg

Skrevet - 22 October 2013 :  21:17:18  Vis profil
Jeg har altid haft det sådan at jeg grundlæggende har været om ikke ligeglad med hvad andre laver, -- så idetmindste med udgangspunkt i at vel ingen "laver det samme", vi maler vel af vidt forskellige årsager og det vi har at sige med det vi maler, former eller skriver simpelthen ikke kan sammenlignes og på det plan, er jeg temmelig ligeglad med hvad andre laver.

Hvorfor skulle jeg alligevel sammenligne bananer med radisser.

Så er der selvfølgelig det rent faglige, attituden der skinner igennem, de intensioner man nogle gange alligevel fornemmer -- men også det, kan vel højest vise hvor alvorligt, hvor vigtigt eller nødvendigt det at skabe er for den enkelte. For nogle er det jo alene "rollen", for andre noget de simpelthen _må_ gøre, --- for mit vedkommende handler det at jeg "følger" andre på webbet ikke om at jeg har behov for sammenligning, det er altid noget helt andet.

Grundlæggende er jeg også ret ligeglad med hvad de fleste andre mener om det jeg laver, men alligevel er der da nogens mening jeg påskynder ---- måske skulle man istedet spørge hvorfor det er så vigtigt at det sbsolut skal formidles, udføres og udstilles. Hvilke skumle bagtanker har den enkelte kunstner egentlig, hvad er drivkraften ?

Edited by - SilverScreen on 22 October 2013 23:39:27
Gå til toppen af siden

Allan Pedersen

20 indlæg

Skrevet - 23 October 2013 :  20:30:56  Vis profil
Hej Silver

Tror ikke jeg har formuleret mig godt nok ,

Min pointe er at nogen herinde giver ros til andre´s værker udelukkende for selv at blive set, i mine øjne en smule falske
Gå til toppen af siden

Per Corell

526 indlæg

Skrevet - 23 October 2013 :  21:53:26  Vis profil
Jo det forstod jeg, men meget der har med kunst at gøre er jo eller kan tit være, noget socialt. Der er meget socialt alene i det at vi giver udtryk og forventer respons, hvis vi ellers gør det. Som du beskriver det, opfatter jeg en smule social tvang, altså at du måske føler en smule tvang ved at en anden kommenterer eller har en mening og at det så "koster" at få en positiv kritik hvor man så er tvunget til at følge de sociale spilleregler --- altsammen noget der efter min mening, intet har med kunst at gøre. Eller tager jeg fejl ?
Gå til toppen af siden

Allan Pedersen

20 indlæg

Skrevet - 24 October 2013 :  06:41:18  Vis profil
Du kan sagten have ret , Jeg kunne aldrig finde på at give din kunst ros , bare fordi du lige have givet mit, det jo at være falsk, og går ud fra du gerne vil ha folk ærlige mening, når du lægger noget op, Ja bare se Facebook , 340 venner !!! come on , folk er bange for at sige fra ... håber ikke det sker her !!!
Gå til toppen af siden

Per Corell

526 indlæg

Skrevet - 24 October 2013 :  11:23:15  Vis profil
Det er nok fordi begrebet "venner" i virkeligheden betyder noget andet end folk normalt forbinder med venskab. Det betyder jo blot at det jeg offentligør, bliver udsendt til dem som har tilmeldt sig min side som "venner" --- men det er også Ok, for så har de idetmindste givet udtryk for at de er intereseret i at modtage "nyheder", altså de meddelelser jeg sætter ud på min private side eller offentligt til de der har sagt jatak til opdateringer ; men at kalde det "venner" er noget Facebook har fundet på for i virkeligheden betyder det jo noget andet.

Men samtidig er kunsten jo også en mulighed for at kunne gøre op med sine egne fordomme. Jeg møder for eksempel tit fordomme der alene omfatter tekniken hvor folk tror noget de måske i virkeligheden finder i sig selv, men som er langt fra virkeligheden. Når så der samtidig er en smule "det ku jeg da osse lave" i det uden de selv har prøvet, ser vi pludselig endnu en af kunstens funktioner nemlig som et afsæt for selvkritik. For nogle kan det være den vigtigste af kunstens fuktioner.

Men såvidt jeg forstår er det meget værre det med "venner" ; f.eks. har jeg oprettet en gruppe med Brandhaner. Jeg synes simpelthen at det er Brand ærgeligt at de gamle antike brandhaner --- dem der mest af alt ligner noget fra et eventyr ---- at de forsvinder i gadebilledet og erstattes med hyber effektive hybrider, der slet ikke ligner de eventyrlige skildervagt brandhaner som de altid har set ud som. For alle der tilmelder sig den gruppe jeg har lavet om brandhaner, bliver åbentbart automatisk også mine "venner" . Næ det jeg synes er det værste, det er "Likes" og at alt kunstkritik er blevet erstattet af, hvormange "Likes" et billede har samlet. Altså hvorfor skulle det være vigtigt og hvad siger det om et kunstværk, hvor mange "Likes" det har fået ? Det kan jo være alene pæne sociale buk og behøver ikke sige nogetsomhelst om "hvor godt" et skilderi er. ---- "Likes" er rigtigt farlige, og totalt ubrugelige jeg er lige ved at sige at det urde være forbudt at bruge Likes til at give "kunst kritik" for somregel svarer det fuldstændigt til "Venner" fænomenet. Bortset fra det har jeg ikke været påjagt efter venner, de der er det, har selv ansøgt om at blive det.

Edited by - SilverScreen on 25 October 2013 12:11:17
Gå til toppen af siden

frank monrad christensen

7 indlæg

Skrevet - 28 October 2013 :  10:31:17  Vis profil
Jeg tror, at hovedparten af brugerne her på sitet, er her for at "netop" blive set. Det er vel meningen med brugernes værker - At de skal ses af andre ! Hvordan det lader sig gøre, er vel op til den enkelte.

- Men jeg har da bemærket, at der er en "lille gruppe", der altid roser hinandens kunst, hvilket medfører at deres værker ofte bliver "dagens værk".
- Men dem om det, for det har egentlig ikke noget med kunstnerisk kvalitet at gøre !

Edited by - Frank Monrad Christe on 28 October 2013 10:32:25
Gå til toppen af siden

Per Corell

526 indlæg

Skrevet - 28 October 2013 :  11:19:09  Vis profil
Du har fuldstændig ret, det er nok et problem der gentager sig mange steder men jeg vil alligevel påstå at problemet er bundet i de muligheder sitet tilbyder, den begrænsede plads der er, og med den opbygning der overhovedet er mulig kan man vel kun forvente disse problemer. Man kan så forlade sitet for en periode, hvis man bliver træt af at de samme og samme skriver de samme og samme ting om de samme, man kan vende tilbage starte forfra og se om det hjælper hvilket det jo sjældent gør, men vi kan jo også opfordre de der er mest aktive, gøre plads for andre, skrive om andre end dem de altid kommenterer----- det bedste desværre, ville væreen helt anden opbyging og når det er nået dertil, vil de fleste nok vælge at finde andre steder hvor mulighederne passer en bedre. Jeghar flere gange foerslået at ejerne her, kiggede på det engelsk/amerikanske PaintingsILove", --- jeg tror også det er et site der ville passe dig, for det er en helt anden måde de griber opgaven an.
Men det kan sandelig også være værre som f.eks. det egelskamerikanske Sachi som alene er et salgs sted for firmaets egne kunst tryk og hvor kunstnerne anses for potentielle kunder.

Sitet her har altid været lydhøre overfor gode forslag, så måske er det den vej sitet skulle gå ---- spørge brugerne og kigge på gode relevante forslag.

Personligt har jeg jo mit eget galleri på gaden, men steder som dette er alligevel vigtige, for ser folk det jeg laver på gaden er det helt fint at jeg også kan vise min "indendørs" maler kunst.

P.s. Helt galt bliver det iøvrigt her, når "Dagens værk" er et man kan finde exakt magentil på Sachi.com men malet af en kinesisk kunstner og leder man efter det med "TinEye" finder man det samme i 8 ens udgaver men malet af 7 forskellige kunstnere ---, det er faktisk sket et par gange her. Eller hvis "kunstnere" bruger den digitale saks og klipper et par figuere ud af et billede som ligger til gratis anvendelse for reklame byroer. Den slags kunne sitet godt forbyde, for at vise hyber profesionelle kunsttryk som amatør værker er altså snyd og hvem gavner det ?

Edited by - SilverScreen on 28 October 2013 11:27:27
Gå til toppen af siden

Allan Pedersen

20 indlæg

Skrevet - 28 October 2013 :  17:24:21  Vis profil
quote:
Originally posted by Frank Monrad Christe

Jeg tror, at hovedparten af brugerne her på sitet, er her for at "netop" blive set. Det er vel meningen med brugernes værker - At de skal ses af andre ! Hvordan det lader sig gøre, er vel op til den enkelte.

- Men jeg har da bemærket, at der er en "lille gruppe", der altid roser hinandens kunst, hvilket medfører at deres værker ofte bliver "dagens værk".
- Men dem om det, for det har egentlig ikke noget med kunstnerisk kvalitet at gøre !

Hej Frank .. Jeg ønsker egentligt bare at folk ville rose de værker de virkelig godt kunne lide, det kommer jo heller ikke den roste kunstner til gode, hvis ikke folk mener hvad de skriver, og det gøre sitet her useriøst
Gå til toppen af siden

frank monrad christensen

7 indlæg

Skrevet - 27 November 2013 :  11:01:54  Vis profil
Hej Allan

Jeg ville egentlig også have skrevet, at jeg grundlæggende er enig med dig, da jeg frygter, at der går "facebook-pladder" i sitet.

- Og tak for, at du bringer dette relevante emne på banen !
Gå til toppen af siden

Per Corell

526 indlæg

Skrevet - 27 November 2013 :  23:21:13  Vis profil
Det er et stykke tid siden jeg har skrevet i denne tread og siden jeg har brugt sitet iøvrigt. Men er det "for at blive set" vi bruger stedet her, på grund af simple facebook behov, måske men nok også i det håb at kunne genkende hos andre, den drivkraft man selv er underlagt. Nettet giver ikke tilnærmelsesvis de samme muligheder, og man støder hurtigt på de barrierer der er på nettet, alt i alt er det en helt anden verden og, hvis man gør som man ellers ville, så enten bliver man misforstået eller, fordi der mangler alle de små men vigtige nyancer, virker det måske somom man bare vil blive set.

Sådan har jeg aldrig haft det, altså haft en trang til at blive set. Tværdigmod valgte jeg en vej hvor det ikke er mit eget navn der står som signatur. Men det jeg befordrer, det jeg maler, det vil jeg godt have bliver set, for det har ikke så meget med mig at gøre men mere at gøre med, hvad jeg ser. Hvad jeg godt vil viderebringe og hvad der positivt, forhåbentligt kan berige andre.

Edited by - SilverScreen on 28 November 2013 13:26:30
Gå til toppen af siden
  Forrige emne Emne Næste emne  

Print venligt
Spring til:
Snitz Forums 2000