Jeg er nok ikke den eneste der er blevet intereseret i de muligheder der er med bladguld, så jeg har også gjort noget ved det og bestilte et bundt på webbet, det var 6-7 små "bøger" med små lommer med hvert sit lille stykke gladguld og prisen var ikke afskrækkende
http://www.ebay.com/itm/160415384964
-- til gengæld er jeg lidt i tvivl om hvad jeg fik, for der er to slags bladguld ; det ægte som er ægte guld som er valset uhyggeligt tyndt og så det der hedder "Slagmetal" som er forskellige messing legeringer der på samme måde er valset til meget tynde flager. Det ægte guld er naturligvis det bedste på alle områder, men slagmetal er godt til at lære håndværket.
For det er lidt af et helvede men det opdager du nok selv hvis du selv prøver. Det jeg ville var egentlig ret simpelt. Jeg ville ikke forgylde alt mellem himmel og jord, men blot kunne bruge mini stencil og så spraye bladguldlimen med ine airbrushes for bagefter at lægge bladguld over og så børste det overskydende væk, --- dette burde kunne lade sig gøre men hvorfor er det så jeg har problemer med det.
Er det fordi det "bladguld" jeg fik tisendt via webbet fra Thailand, er en type bladguld--slagmetal, som simpelthen ikke egner sig til så tynde streger ? Desværre glemte jeg at nærlæse produkt beskrivelsen, for det viste sig at det jeg købte, var speciel behandlet så det skulle være nemmere for amatører at bruge bladguld. Sådan en behandling kan jo nemt gå ud over egenskaberne men når jeg alligevel er ved indrømmelserne, må jeg indrømme at jeg hurtigt opgav den lim man skal bruge og fremstillede min egen lim, som jeg troede ikke kunne fejle. Jeg tog nemlig en smule spray-lim fra en spray dåse og blendede limen op med renset benzin. Denne fluridum brugte jeg så til at spraye med, og det fungerede fint på blanke overflader, men på lærrede og pap dur det ikke -- det forsvinder ned i materialet og kun en lille del af bladguldet hæfter ved.
Jeg har valgt at sætte dette emne ind her, og også i den hensygnende Airbrush gruppe, for at se om Airbrush gruppen måske burde sløjfes --- det må vises ved hvor svarene kommer. Airbrush gruppen var en gruppe jeg havde sat store forhåbninger ved men som viser sig at være temmelig ligegyldig her på sitet --- men for at give gruppen en sidste chance og fordi mit projekt grundlæggende handlede om Airbrush og de muligheder den giver, har jeg valgt at sætte indlæget ind her. Men selvom du ikke kommer til at nævne airbrushes, så er du velkommen til at videregive dine erfaringer om hvorfan dannen man bruger bladguld-slagmetal generelt, så skal jeg nok filtrere det fra jeg kan bruge.
Har du nogle erfaringer, gode eller dårlige. Har du nogle gode råd, forslag eller har du selv prøvet at kombinere airbrush og bladguld. Også selvom du hverken har erfaring eller ved noget men bare gerne ville prøve dette selv, så skriv ! |