Det er dejligt med disse tilbagevendende arangementer som Kunsttallent. Men strax jeg havde indsat de billeder jeg ville deltage med syntes jeg der ligesom manglede noget ; det er jo fint at kunstneres værker bliver bedømt men idag er kontexten lige så vigtig, det er den for mig og lad mig forklare hvorfor. Det er begrænset hvor meget mere vi kan proppe i kunsten efter alt efterhånden er forsøgt. Enten skal billedet være foto realistisk og vise noget på den måde eller det må være mindre realistisk for på den måde at vise "noget", i begge tilfælde handler det om det billede der er på lærredet ikke om intensionerne eller hvad nyt der nu skal promoveres --- idag er der ikke noget der er vigtigere end "hvad nyt" kunstneren deler. Tallentet handler ikke kun om evnen til at formidle noget via et billede næ, innovation tæller også her tungt, for hvor meget "nyt" er i grunden noget ad det vi allerede kender, bare sat på hovedet eller brugt på en ny måde. Mulighederne er ikke mange og de er næsten udtømt --- medmindre tallentet omfatter evnen til at tænke "out of the box". Hvordan kan jeg i Kunsttallent forklare at det sgu er noget nyt at kunne få vægmalerier på væggene så nemt og i sådan en kvalitet og at man får et helt andet forhold til mine billeder, selvom man selv maler farverne på mine stencil ? Altså at dette er helt forskelligt fra den tradisionelle måde at forholde sig til de billeder man vil have på sine væge,---- hvis der ikke er nogen text til at forklare dette ?
Hvordan indsende og fortælle noget som ikke kan fortælles via billedernes motiv, det der er malet på lærredet, altså det nye i dette.
Jeg savner at kunne forklare noget væsentligt angående mine billeder, nemlig det at værket for mig er blevet de Stencil man om 20 år kan bruge til at male et billede magen til. Nogle vil måske sige at Stencil kender vi da i forvejen, men gør "vi" nu også det ? Jo vi kender de trivielle Deko Stencil vi kan købe i farvehandlen. Men hvem tilbyder Stencil så du kan male et 70X100 Cm. billede på din væg ? Hvormange gør det ?
Jeg har intet imod at deltage i Kunsttallent med de motiver jeg maler, men det er faktisk lige så vigtigt med den nytænkning disse billeder repræsenterer og det er svært nok i forvejen, at forklare hvad det betyder, når "værket er blevet Stencil". Jeg mener selv at det både er innovativt og forfriskende når vægmaleriet kan males over og males et nyt sted, andre vil nok nærmere studse over at det jo er Gadekunst tekniker der er videreudviklet, som danner basis for de muligheder --- under alle omstændigheder kan mine værker ikke bedømmes, uden man ved hvad de er, hvordan de skal "bruges" og hvad denne nye "brug" indebærer i forhold til det tradisionelle maleri i ramme. --- Det er disse ting jeg synes er svært at forklare, når der bare vises billederne, historien bag er sørme da også vigtig og selvom jeg går ind for at "billederne må tale for sig selv", så forstår man nok lidt bedre hvad de siger, hvis man kender historien og bagrunden, tekniken. Altså "indsend 6 billeder" er helt fint -- men de billeder der så bliver vist er de håndmalede, printet, et foto eller.... Der mangler plads i indsendelsen til at forklare det medmindre dommerne virkelig læser flere hundreder C.V.'er. Jeg savner altså en mulighed for at forklare, hvad der udover hvad man umiddelbart "kan se" , er i de værker jeg indsender. |