Forfatter |
Emne |
|
Henriette F
1 Indlæg |
Skrevet - 18 January 2013 : 09:26:07
|
Kære alle på myartspace
Jeg har fået kritik på mine tegninger og det kan jeg godt lide. Jeg fik at vide, at der er en manglende dynamik i mine billeder.
Jeg har reflekteret en del over det efterfølgende.
Jeg har førhen fået at vide, at jeg skulle have mere vildskab ind i min skravering når jeg tegner. Det har jeg prøvet, at arbejde med. Jeg er en meget perfektionistisk tegner.
Jeg vil gerne søge om optagelse på kunst akademiet, og forbereder mig til optagelsesprøven. Så jeg vil jo gerne have al mulig kritik med på vejen, så jeg kan blive bedre. Deraf ordende om den manglende dynamik. Men er dynamikken og vildskaben et krav til de billeder man producerer hvis man vil optages, eller på anden måde udstille. Eller er det en smagssag?
Jeg håber i vil hjælpe mig.
Med Venlig Hilsen Henriette |
Edited by - Henriette F. Jensen on 18 January 2013 12:07:39 |
|
Kyra Krystyna
1 indlæg |
Skrevet - 18 January 2013 : 16:37:14
|
Vil man gerne øve sig til optagelse på kunst skole/ eller akademiet der er korrekt at øve sig med stilleben- keramik, andre genstande som gamle sko, og f.eks. naturen. Det er vigtig at have magt over stregen, skygger, detaljer. Andre udtryk vil du lære igennem studier. Mens du øver sig- vil dynamikken komme af sig selv. Portrætter vil der være en hård opgave at begynde med. Hilsen- Krystela K.
|
|
|
Per Corell
526 indlæg |
Skrevet - 21 January 2013 : 13:06:07
|
Ja portrætter er nok den største udfordring, men kigger du på portrætter der virkelig er lykkes hvad er det så der gør dem til portrætter... Hver menneske har en eller anden speciel "gnist" som det er muligt at billedgøre i et portræt, det er den, det specielle udtryk, man skal ende op med at have fanget. Perfektion er Ok, men de bedste portrætter er ikke nødvendigvis de mest foto realistiske, det er jo ikke det vi har portræt kunsten, --- hvadenten vi taler om foto eller maleri, til. Det er din opgave at tegne det frem, ikke så meget at blive god rent teknisk for det kommer af sig selv. Men tingene kan tit komme lidt baglæns ; du kan pludselig opleve at det kommer af sig selv medens du koncentrerer dig om noget helt andet i billedet, det kan vokse frem i præcist det du tegner, der er ingen facit liste. Hvis du vil ind på akademiet, må du først og fremmest finde din egen stil, så kan de ødelægge den senere eller du kan lægge den oveni det du lærer. Du må huske at det alle spørger om når de ser et billede er, hvor "magien" er i det. Så hvor er "Magien" i dine billeder ? |
|
|
Gerald Nyegaard
9 indlæg |
Skrevet - 24 January 2013 : 22:08:03
|
Kære Henriette
Du vil søge ind på kunstakademiet, og spørger om, hvad optagelseskriterierne er. Først mit absolut korteste svar: Du skal have en akademisk tilgang til dit arbejde (det siger jo sig selv). Det skal jeg uddybe senere (bliver nok i et andet svar).
Hvad der ikke stilles krav om: Dynamik, vildskab, teknik, mm.
Noget afgørende vigtigt, hvis du vil arbejde akademisk med billedkunst: Du har sikkert hørt eller læst mange myter om, hvad kunst er. Dem er du nødt til at glemme. Myterne kan være følgende: Det drejer sig om at udtrykke følelser. Det drejer sig om lugten af fernis. Det drejer sig om skønhed. Kunsten er evigt gyldigt. Oplevelser. Det drejer sig om at provokere. Kunst er noget, man selv bestemmer hvad er. ... Nej! Ikke på kunstakademiet!
Det korte svar: Dine værker er dit redskab, ikke målet. Din opgave som kunstner består i, at gøre det erfaringsfelt (som jeg kalder det), som ligger bag hvert kunstværk, tilgængelig for modtageren (og det er med vilje, jeg ikke skriver beskueren), ved brugen af en virkelighedsmodel (værket).
OK, det lyder sikkert mystisk alt sammen. Derfor håber jeg, at du spørger alt det du orker.
Husk: Træn din sensibilitet over for kunst (se nedenfor). Spørg dig selv, hvad du vil med dine værker (måske kan du undgå at spilde mindst fem år af dit liv på en forkert uddannelse).
Noget andet, du kan gøre: Gå til de statsanerkendte kunstakademiers afgangsudstillinger. Tal med akademi-uddannede billedkunstnere (f.eks. når de holder fernisering. Mange er tilknyttet et eller flere gallerier). Læs tekster, som disse kunstnere har forfattet (jeg kan anbefale nogle stykker). Søg den gode og kompetente kritik. ...
Det kan ikke nås på en gang. Derfor et andet godt råd: Tag en ting ad gangen. Spørg endelig!
|
Med venlig hilsen, Gerald Nyegaard |
|
|
Jeppe
6 indlæg |
Skrevet - 25 January 2013 : 13:18:29
|
Jeg er også interesseret i at blive optaget på Det Københavnske Kunstakademi. Jeg har således søgt 1 gang uden held, det eneste jeg fik af vide, og dem som jeg tror heller ikke havde heldet med sig, fik som svar; Vi kunne ikke øjne det originale i dine værker samt se dit kunstneriske potentiale.
Inden optagelsen snakkede jeg med en kunstnerinde, som har været lærer på diverse kunsthøjskoler samt afholdt kurser i udlandet bla. i Italien. Jeg spurgte hvad de efterspurgte inde på akademiet, og hun sagde jeg skulle lave det jeg var glad for. "For man skal huske på det er forskellige censorer hvert år, som sidder og bedømmer, og de har vidt forskellig smag." Endvidere var der en anden der sagde til mig, at de var vilde med konceptkunst "idekunst" men jeg tror ikke man kan sige konkret hvad de går efter, måske skal maleriet/skulpturen i deres øjne være et kunst. -Og så dukker det uendelige spørgsmål op igen, hvad er kunst? Er det ikke beskueren der afgør, inde i sig selv "wow det er kunst for mig" og så er det vel KUNST ...Det er rigtigt svært for een selv at bedømme om det man selv laver er kunst eller engang bras. Og det er rent ud sagt, for dårligt at der sidder en med uddannelse i ryggen og som er høj i hatten, der har læst i hundrede år, som bestemmer hvad der er kunst(i hans øjne.) Det får mig til at tænke på, da jeg udstillede på Roskilde Åben, hvor der var 3 vindere som hver fik en 1. 2. - og 3 præmie, velvidende at det var censorerne som afgjorde hvem der skulle vinde priserne, så var der vist kun 1 der rent faktisk solgte et værk, og hvor er vi så henne, hvis almindelige mennesker ikke engang kan følge med mere, og de ikke tænker "det der det giver mig en øjenåbner, det vil jeg købe" jeg synes censorene tog fejl, men sådan er det når der sidder et lille udvalg af mennesker som bedømmer det der er kunst for tiden.
I år har jeg besluttet mig endnu engang at prøve at søge om optagelse, men jeg er blevet rådvild mht. at jeg forrige år viste en serie som var i familie med hinanden, men jeg maler meget forskellige værker, da jeg ikke har fundet min stil helt endnu, og jeg kan mange male-metoder. Så jeg vil godt rådføres om hvorvidt det ikke er bedre at vise dem lidt forskellige værker, så de får en lille godbid af hvad man kan, teknisk, formmæssigt, farver og kontraster, råheden, sensitiviteten (at man har lyst til det). Hvad mener i?
Held og lykke til alle jer der har i sinde, at søge om optagelse på et kunstakademi:) |
J. |
|
|
Karin Waldhausen
111 indlæg |
Skrevet - 29 January 2013 : 23:47:28
|
Kære Henriette
Ærø Kunsthøjskole er specialiseret i træne unge til optagelse på akademierne. Det foregår på deres lange kurser - så vil du bruge ethalt eller et helt år af dit liv på at kvalificere dig, så kan jeg ikke anbefale dig bedre steder at gå hen. Mvh Karin
|
|
|
Karin Waldhausen
111 indlæg |
Skrevet - 29 January 2013 : 23:49:52
|
Kære Jeppe
Nej, det er absolut ikke bedst at vise dem en "bid" af de forskellige ting man kan. Der er sindsygt mange dygtige teknikere i dag - teknikken er uinteressant for optagelseskomiteen. jeg kender en, der kom ind på en foldet papkasse. Læs iøvrigt mit råd til Henriette ovenfor. Mvh Karin |
|
|
Karin Waldhausen
111 indlæg |
Skrevet - 29 January 2013 : 23:53:47
|
Ps: Henriette - jeg synes absolut ikke dine tegninger mangler dynamik - de vil jo noget helt andet. Hold fast i dig selv og arbjde videre derfra. :)
Pps: Jeppe - desværre må jeg give optagelsekomiteen ret - de ting, du lægger ud her ligner i høj grad Leif Sylvester og alle det andre, der efterligner Leif. Det er skidegodt som efterligning - men det er ikke originalt. Mvh Karin |
|
|
|
Emne |
|
|
|