Vind et kunstværk til 5000 kr, skriv dig op på vores malingliste

Close
Stor Stencil Vægmaleri   - MyArtSpace - Online galleri, Se det flotte
kunstvæggen

ArtExclusive

Udvalgte kunstnere

Kunstnerartikler

Lærreder
Rammer

Annoncer

Dine værker fortjener opmærksomhed!

Ja tak!

Del dine værker og bliv set. Meld dig ind i Danmarks største kunstfællesskab med 9147 kreative som deler deres passion. Kom med i fællesskabet, det er helt gratis.

- Stor Stencil Vægmaleri
 Alle Forums
 Kunstner til kunstner
 Debat, snik snak og opslagstavle
 Stor Stencil Vægmaleri

Print venligt
Forfatter Forrige emne Emne Næste emne  

Per Corell

526 Indlæg

Skrevet - 04 November 2012 :  13:15:02  Vis Profil
Jeg har nu sat de fleste af mine billeder i "Stencils" kategorien for langt de fleste jeg har fremme kan jeg sælge som Stencil istedet for som tradisionelle malerier i ramme.

Det betyder at alle mine motiver kan males direkte på væggen og man behøver ikke tænke over når det bliver malet over, for med flerlags stencil, er det nemt at male dem igen, Vægmaleriet går altså ikke nødvendigvis tabt når det males over og "Værket" er blevet Stencil. Du får et helt andet forhold til de billeder du vælger til dine vægge, godt nok har du købt de færdige Stencil men uden dit engagement kommer de ikke på væggen. Du bestemmer hvilken væg -- på din stue væg eller i dit badeværelse, på din altan væg, og som et hvilket som helst andet maleri kan du også sælge det, og den nye ejer kan male sine vægmalerier. Eller andelsbolig freningen kan beslutte at vægmaleriet nu igen kan komme til at fungere som det gjorde før i tiden, på trappe opgangen i fælles lokalerne.
--- Det er temmeligt forskelligt i forhold til det tradisionelle maleri i ramme.

Jeg har gjort det efter jeg gennem længere tid har overvejet dette nye initiativ. Jeg har ikke fundet andre malere der fremhæver Stencil som "Værket", men det er det for mig, i lige så høj grad som det malede billede. Det vigtigste er imidlertid at Vægmaleriet der nok kan siges at være en overset kunst retning, på denne måde kan tilbydes i den arkitektur, hvor det passer bedre med et vægmaleri end et malet værk i ramme. Det er egentlig en naturlig udvikling fra min Gadekunst, hvor min StreetArt efterhånden er baseret alene på store Stencil der skæres og planlægges i forvejen og selve det at male en figur på 2 meter i højden, gøres så lyn hurtigt og resultatet bliver exakt som det allerede er prøvet blot i mindre skala, med mindre Stencil.

Men lad mig forklare det på en anden måde.
Når du flytter til en ny lejlighed, maler du dine vægmalerier i din gamle lejlighed over og i din nye lejlighed, bruger du mine Stencil, til at male nye på dine vægge. Det kan du også gøre om 20 år med disse Stencil som du ikke kan sammenligne med Farvehandlerens Deko Stencil. Hver Stencil er nummereret og signeret, du kan male flere Stencil bare ikke starte en produktion og sælge dem som Stencil tryk. Det er Store Stencil, P.t. rækker jeg over en max. størrelse på 100X70 Cm altså større end mange malerier, og sammen med den Stencil jeg sælger, giver jeg en komplet Airbrush, til at Spray male Vægmaleriet.

Jeg har altid tilføjet en smule innovation til mine værker. Enten spændende nye teknker eller jeg har malet mine ting som Gadekunst. Jeg tror at mange unge vil synes det er en spændende måde at få kunst på de hvide vægge, -- gør man en fejl maler man det bare over og starter forfra og jeg har sørget for at det ikke er svært at male motiverne eller bruge Stencil. Når man så får en Airbrush med pumpe med i købet, tror jeg at Stencil og Vægmalerier sagtens kan "konkurere" mod det tradisionelle olje eller Acryl maleri i ramme eller den billigere plakat. Stencil er billigere end Maleriet men dyrere end Plakaten, tilgengæld kan du opbevare Stencil i 20 år og så male nye.

Her et par eksempler på nogle af de Motiver jeg sælger som Stor-Stencil altså op til 100X70 Cm ;

Eksempel på Stencil Collage hvor to sæt Stencil er brugt til at sammensætte billedet, Dette giver flere muligheder. Med 70X100 Cm. Stencil ark, kan du få vægmaleriet så figuren i forgrunden er enten 90 Cm. i højden eller 60 Cm. i højden og figur gruppen i bagrunden også i tilsvaende størrelses forhold. Stencil kan bestilles i den størrelse du ønsker, udover de formater jeg tilbyder.

"Strobe Strip"

"Tre Gratier Rubens Style"

StencilCollage, to forskellige figurer sat på samme lærrede, det samme kan gøres på dine vægge hvis du også vil undgå det indrammede billede og vælger vægmaleriet. Jeg opfatte ikke dette som Dekoration, det er blot en anden måde at få kunst på væggene og StencilCollagen er så en dejlig sidegevinst.

Edited by - SilverScreen on 17 November 2012 17:20:25

Hulemalerier

4 indlæg

Skrevet - 07 November 2012 :  12:50:36  Vis profil
sjov ide med stencils på den måde.. de vægmalerier jeg har lavet, har dog været ret store og nogle har fyldt hele væggen..
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150251590044851.343599.315123219850&type=3

ville ønske at flere ville have den slags.. jeg tager 200kr i timen, så det største vægmaleri jeg har lavet ville koste omkring 5000kr.. det var dog til en ven, som lige var blevet skilt, så han fik dem lavet til hans børn.
Gå til toppen af siden

Per Corell

526 indlæg

Skrevet - 07 November 2012 :  13:24:13  Vis profil
Jep, -- jeg synes også at vægmaleriet er en overset retning. Samtidig er det noget der mere og mere passer sammen med vores nutidige arkitektur. Jeg er temmelig sikker på at Statens Kunstfond oprindeligt handlede om at når alt "overflødigt" blev fjernet fra den nye arkitektur, så skulle bygmestrene betale en afgift til staten så en Fond kunne uddele midler til kunstnere der blev arbejdsløse i en ny arkitektur trend. Jeg læste på et tidspunkt de oprindelige målsætninger og det kredsede om at de midler der oprindeligt blev givet, skulle bruges til bygnings dekoration. --- Der er jo sket en masse siden, men det sker at det kan være gavnligt at gå i dybden med sådan noget.

De stencil jeg så er begyndt at tilbyde kan jo bruges i mange sammenhæng og eftersom det for mig er så nyt, må jeg være åben for mulighederne også fordi selvom jeg bilder mig ind at mange unge, gerne vil involveres i skabelsen af deres egne vægmalerier, så er der nok en del der hellere ville sætte profesionelle til at bruge mine Stencil. Den grundlæggende ide tager jo ikke skade af at det er en med faglige kvalifikationer, som bruger Stencil, og pludselig opdager jeg så at man jo kan bruge de enkelte motiver i en form for Collage, --- næ der er stadig meget at opdage.

Det er dejligt når en som du svarer, for alle input er nemlig velkomne og giver mulighed for at forstå mulighederne mere bredt --- nu ved du så at der findes Stencil af denne type og eftersom de kan bruges temmeligt frit, giver det jo også dig nogle muligheder du ikke havde før, --- jeg håber jo at nogle vil tage mine Stencil med i deres område -- alligevel er det jo den samme situation som jeg så tit er stået i, altså helt fra grunden at skulle bygge et helt anderledes koncept så jo mere snak der er om det, jo bedre. ---- Det at jeg har valgt at give en Airbrush med når man køber en Stencil, er nok vigtigt og nødvendigt.

Edited by - SilverScreen on 17 November 2012 14:05:22
Gå til toppen af siden

Hulemalerier

4 indlæg

Skrevet - 07 November 2012 :  13:43:31  Vis profil
det lyder ihvertfald som en god ide.. jeg har set dem man kan købe i ikea og babysam til børneværelser, men de er ofte utroligt simple og grimme eller meget dyre.. selvom de burde være rimeligt billige at producere..
det er jo også smart, at man så kan pille dem ned og tage dem med sig, hvis man flytter.. det kan man ikke rigtigt med mine vægmalerier.
Gå til toppen af siden

Per Corell

526 indlæg

Skrevet - 07 November 2012 :  14:16:01  Vis profil
Ja, jeg prøver at sammenligne Stencil med litografier ; arbejdet ligger i at tegne den første og gennemprøve, rette, skære en ny som så skal prøves og rettes, altså noget helt andet end det arbejde "ved lærredet" de fleste kender. Men når den så er tegnet rigtigt så der heller ikke er nogle "logiske" fejl, kan jeg skære fra frimærke størrelse til vognport. Jo det er da også et arbejde men mere rutine præget, hvilket det også er at spray male. Så tekniken er anderledes, men ligesom en litografi kan nummereres og signeres kan Stencil det også.
Jeg har en masse erfaring med 3D programmer fra tidligere og er autoriseret app udvikler på AutoCAD platformen så skære plottere eringenting i forhold til de avancerede pen-plottere jeg tidligere har haft med at gøreog med min bagrund i bådebyggeriet altså håndværket, burde alle brikkerne være der til at sikre et resultat der duer og vil blive påskyndet. Alligevel er dette jo temmeligt nyt og det skal forklares, for de fleste har nok lidt svært ved at se Stencil som "Værket".

Det er så muligt at lege foretning, for man kan jo regne ud hvor lang tid det tager at skære en stencil og selvom de fleste er i flere lag og der skal gives et komplet airbrush anlæg med, kan det stadig "konkurere" med det tradisionelle maleri på lærrede og i ramme. Og det er det der for mig er den største udfordring. Vægmaleriet er nemlig som du siger, begrænset som det altid har været af, at man jo ikke kan tage det med sig når man går -- men det ændrer Stencil på og at man så kan male et værk over. Hvis du så går skridtet videre kunne mange vægmalerier jo være reddet hvis maleren fra starten havde valgt Stencil som udgangspunkt for at male motivet.

"Leda semble cygne"

Her prøver jeg at gå ned i format, lærredet er 20X20 Cm. men desværre er lærredet for groft til at detaljerne rigtigt kommer frem. Samtidig give tekniken nogle unike muligheder for Collage, noget jeg synes er spændende for når forskellige figurer sættes sammen på denne måde opstår der nogle helt nye muligheder.

Edited by - SilverScreen on 13 November 2012 10:36:41
Gå til toppen af siden

Per Corell

526 indlæg

Skrevet - 13 November 2012 :  10:57:14  Vis profil
Det at vægmaleriet ikke behøver at gå tabt når det er baseret på Stencil er jo både noget nyt og som det altid har været og så alligevel ;

Det er jo langt mere detaljeret Stencil man i dag har mulighed for at planlægge og der er andre værktøjer man kan bruge, men grundlæggende handler det også om at folk generelt og helt naturligt stadig tror at et vægmaleri er underlagt de samme begrænsninger som altid. Altså at maleret ikke kan flyttes. Det er rigtigt men det kan males over og males nemt et andet sted med Stencil og hvor man tidligere malede med pensel, maler man i dag med en spray dåse eller en airbrush og det er meget nemmere. "det svære" er i dag Stencilen så det er den jeg tilbyder.

Figur højde 85 Cm.

Så der skal altså noget oplysning til, så folk forstår at vægmaleriet hermed har fået en tiltrængt evaluering. Det er selvfølgelig også helt andre tekniker der skal til, men indtil videre står jeg altså selv for mangfoldigørelsen og må skære hver Stencil. Vælge og finde det bedste materiale at skære Stencil fra, men det gør jo kun at hele processen fra skitse over optegning til skæring og test -- og så rettelser og nye tests, bliver en sammenhængende process. Når så Stencil fungerer og detaljer som kallibrering, altså at der er en nem måde så du kan placere hvert nyt lag præcist der det skal være inden du maler den farve, og format er ordnet, og er afprøvet er værket ikke anderledes end det tradisionelle maleri, men alligevel er det nyt og anderledes.
Jeg kan så håbe på at en helt ny gruppe føler sig tiltrukket af at kunne få billeder på væggene på en ny måde. Jeg tror nemlig at mange unge ikke vil være bange for at lade sig indrage i selv at male med mine Stencil som basis og det er nok også mest unge, som vil vælge noget nyt.
Det er jo en gammel diskution om man kan tage et stykke StreetArt ind fra hvor det er beregnet til at være, nemlig på gaden deraf navnet "gadekunst, -- og tage det indendørs for at sætte det på en væg og stadig kalde det "StreetArt" eller endnu værre, hvis det er printet eller malet på lærrede og kun motivet er hentet fra noget på gaden, -- men her handler det om essensen, nemlig at det er StreetArt tekniker der er brugt altså en videreudvikling af de simple StreetArt Stencil og så er "lærredet" jo ligegyldigt altså om det er en hvid væg vægmaleriet er malet på , eller et stakit StreetArten er malet på. Det væsentlige er at jeg er den eneste der indtil videre, har videre udviklet på de tekniker jeg bruger på gaden, så det kan komme op på dine vægge som vægmaleri, og at du ved at male det over og male på ny ved hjælp af gode Stencil, kan tage de billeder du har købt med dig.

Dette er en tidlig udgave af StreetAirbrushen som er så billig at lave at jeg har valgt at give en med, når man køber en Stencil. Det er slet ikke nogen ringe Airbrush og den kan bruges til mange formål udover når man spray maler mine Stencil. Den er rigtig god til skygge lægning, til lak --- Dysen er ikke af den helt fine type, men så ville den også være besværlig til Stencil hvis den malede helt fine streger, men man kan blot udskifte airbrushen der følger med men en mere avanceret airbrush, med f.eks. 0.3 mm. dyse --- dem kan man også købe i Hongkong eller på Ebay, men i begge tilfælde kan du prøve hvad du udover stencil, kan male med en airbrush. Den jeg viser her, er samlet uden værktøj ; jeg har blot skåret slangen over, stukket slangen til airbrushen ind i slangen på havesprøjten, slået en knude for at holde slangerne sammen og "vupti" er der en rigtig god og virkelig billig komplet Airbrush.

Edited by - SilverScreen on 24 November 2012 11:46:01
Gå til toppen af siden

Per Corell

526 indlæg

Skrevet - 20 February 2013 :  14:26:31  Vis profil
Det er nu fortrinsvis de hvide vægge og min egen opfattelse af vægmaleriet der gør at jeg fortsætter med at udvikle på dette koncept. Vægmalerier har jo altid været lidt problematiske ; hvad når væggen trænger til at blive malet, skal man så male udenom vægmaleriet?

Med et almindeligt maleri i ramme, tager man blot billedet ned og maler væggen men jeg mener nu, at det kan være en rigtig god ide bare at male vægmaleriet over og så få det malet efter de oprindelige Stencil igen, men i nye friske faver. Du skal blot acceptere at "værket" er dine Stencil, for selvom det ikke er mig der maler malingen på væggen, ville billedet jo ikke være der uden de Stencil jeg har skåret.

Jeg mener dette er en fuldgyldig retning indenfor vægmaleriet, at når man tager gadekunst tekniker med indendørs får man noget helt nyt og samtidig en tiltrængt fornyelse indenfor vægmaleriet.

Her et udsnit fra et maleri jeg er startet på, motivet er Paven der trækker sig tilbage men når billedet er færdigt som almindeligt maleri på lærrede, kan det også males på en væg, at det så er meget små figurer --- de to du ser er ca. 14 Cm i højden, betyder intet, for Stencil teknik er en meget flexibel teknik hvilket nok også er årsagen til at mange dygtige SterreArt kunstnere bruger den.

Edited by - SilverScreen on 20 February 2013 14:28:15
Gå til toppen af siden
  Forrige emne Emne Næste emne  

Print venligt
Spring til:
Snitz Forums 2000